چکیده:
نقش رسانهها در ارائه تصویری جامع از محیط و یا شکلدهی و جهتدهی به نگرش و تصور شهروندان از محل زندگی خود، بسیار حائز اهمیت است. هویت مفهومی پیچیده در حوزه علوم انسانی است که به فلسفه، روانشناسی و جامعهشناسی مرتبط است. هر اثر نمادی از شخصیت خالق خود میباشد و هویت یک اثر با هویت فرد قرابت و نزدیکی بسیار دارد. معماری و عکاسی در مقام رسانه، در شناخت مفهوم هویت دوران پهلوی اول نقش مهمی دارند. در این پژوهش مفهوم هویت در بافتهای تاریخی و آثار عکاسی دوره پهلوی اول بررسی شده و سپس ارتباط این دو رسانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. روش انجام تحقیق در پژوهش حاضر، تطبیقی ـ تحلیلی کیفی است و با مطالعات میدانی بهصورت مشاهده مستقیم انجام شده است. در بخش مطالعات اسنادی از منابع مختلفی مانند منابع موجود در کتابخانه دانشگاهها و مقالات معتبر در زمینه معماری و عکاسی استفاده شده است. نتایج حاکی از آن هستند که معماری و عکاسی هر دو به ایجاد فضا و روح زندگی میپردازند و دارای عناصر مشترکی برای درک فضا هستند که بر بیننده تاثیر متفاوتی میگذارند. فضاهای بصری مهمترین عامل بیان در عکس هستند. تعامل و رابطه اجتماعی متقابل بین فرد و اثر تاریخی، هویت یا معنای آن اثر را بر اساس ویژگیهای اثر و تصویر ذهنی مخاطب، شکل میدهند. رابطه میان معمار، اثر معماری و مخاطب، روند شکلگیری و درک هویت را آشکار میسازد. این جریان تابع زمان، مکان و فرهنگ بوده، از شرایط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی جامعه تاثیر پذیرفته است. هویت یا معنای یک اثر، منوط به تصویری است که از آن اثر در ذهن مخاطب نقش میبندد. فضاهای شهری و بناهای معماری به عکاسان کمک میکنند تا از طریق فضاسازی به ایجاد هویت و خلق مکان بپردارند و موقعیت فرهنگی، تاریخی، اجتماعی زمان خود را ثبت کنند.
خلاصه ماشینی:
مفهوم و مولفه هاي سازنده هويت از ديدگاه نظريه پردازان شهرسازي و معماري (نگارندگان ) نظريه پرداز مفهوم و مولفه هاي سازنده هويت سازگاري با بافت (ابل ، ١٣٨٧، ٢٧٥)، سازگاري با اقليم (ابل ، ١٣٨٧، ٣١٢)،سازگاري با فرهنگ (ابل ، ١٣٨٧، ٢٩٤)، سازگاري با نيازهاي کريس ابل انسان (ابل ، ١٣٨٧، ٤٤)، سازگاري با روح زمان (ابل ، ١٣٨٧، ٢٤٥)، سازگاري با فن آوري و مصالح (ابل ، ١٣٨٧، ٣٨٠) سازگاري با فرهنگ (برودبنت ، ١٣٨٨، ١٤)، تطبيق با اقليم ، هماهنگي فرم و عملکرد، انطباق فرم با فن آوري و مصالح (برودبنت ، ١٣٨٨، جفري برودبنت ١٧٥)، متناسب با نيازهاي انسان (برودبنت ، ١٣٨٨، ١٦٤) سازگاري با نيازهاي انسان (راپاپورت ، ١٣٩١الف ، ١٥)، سازگاري با فرهنگ (راپاپورت ، ١٣٩١الف ، ١٧٩)، سازگاري با بافت (خوانايي ) آموس راپاپورت (راپاپورت ، ١٣٩١ب ، ٢٤)، قابليت شخصي سازي (انعطاف پذيري ) (راپاپورت ، ١٣٩١ب ، ٩٦) تداوم و سازگاري با روح زمان (فرامپتون ، ١٣٨٥، ١٠٨)، مطابق با فرهنگ ، هماهنگي فرم با فناوري و مصالح ، خلاقيت و کنت فرامپتون نوآوري (فرامپتون ، ١٣٨٥، ١١٨)، سازگاري با اقليم (فرامپتون ، ١٣٨٥، ١١٩) گوردون کالن سازگاري با فرهنگ ، قابليت شخصي سازي (کالن ، ١٣٩٠، ٧)، خلاقيت و نوآوري ، سازگاري با بافت (کالن ، ١٣٩٠، ٩) تداوم ، قابليت شخصي سازي ، سازگاري با نيازهاي انسان ، سازگاري فرم با فناوري و مصالح ، سازگاري با اقليم ، سازگاري با چارلز کوره آ فرهنگ (١٠ ,١٩٨٣,Correa)، سازگاري با روح زمان (٩٨ ,١٩٨٣,Correa) سازگاري با روح زمان (لنگ ، ١٣٩٠، ٢٧٢)، سازگاري با نيازهاي انسان ، قابليت شخصي سازي (لنگ ، ١٣٩٠، ٢٠٢)، سازگاري با جان لنگ بافت (لنگ ، ١٣٩٠، ٢٧٧)، سازگاري با فرهنگ (لنگ ، ١٣٩٠، ٢٧٩)، خلاقيت و نوآوري (لنگ ، ١٣٩٠، ٢٨٢) سازگاري فرم و عملکرد(شفافيت )، سازگاري با بافت (خوانايي ) (لينچ ، ١٣٩٠، ١٧٢)، سازگاري با فرهنگ ، سازگاري با روح زمان ، قابليت کوين لينچ شخصي سازي ، سازگاري با نيازهاي انسان (لينچ ، ١٣٩٠، ١٨١) سازگاري فرم و عملکرد(شفافيت )، سازگاري با بافت (خوانايي ) (نوربرگ شولتز، ١٣٨٧، ٧١)، سازگاري با فرهنگ (نوربرگ شولتز، کريستين نوربرگ ١٣٨٧، ٤٣)، سازگاري با روح زمان (نوربرگ شولتز، ١٣٨٧، ٩٦)، قابليت شخصي سازي (نوربرگ شولتز، ١٣٨٢، ١١٥)، سازگاري با شولتز نيازهاي انسان (نوربرگ شولتز، ١٣٨٢، ١١٢) سرآغاز عکاسي در ايران پيش از بررسي عکاسي دوره پهلوي اول لازم است مطالبي به اختصار درباره ورود عکاسـي بـه ايـران در دوره قاجـار بيان شود.