چکیده:
معرفت شناسی یا نظریه شناخت،اساساً یکی از مباحث مهم در حوزه های فکری است که توسط فلاسفه و علمای تعلیم و تربیت مورد بررسی و مطالعه قرار می گیردوازمباحث مهم درفرهنگ اسلامی هم بوده ودرآثاربزرگان ادب وعرفان بازتاب گوناگونی داشته است. سنایی، که ازشاعران عارف درقرن پنجم وششم است درحدیقه به زیبایی ازآن بهره گیری کرده است. این مقاله با هدف بررسی وتحلیل جایگاه معرفت درحدیقه سنایی باروش پژوهشی در این توصیفی ـ تحلیلی نگارش شده است.یافته های مقاله نشان می دهدکه سنایی آشکار ونهان دیدگاه های معرفتی خود را ارایه داده است و مشاهده می شود که ابزارشناخت ومعرفت، حسی، عقلی وشهودی است و بیشتراندیشه های سنایی درمعرفت عقلی وشهودی جمع است ضمن اینکه عقل را هم تازمانی راهگشای معرفتی می داندکه لطف حق راهنمایش باشد,معرفتی که موردپذیرش وکاربردمتصوفه است مبتنی برشهودووحال ومبانی روحانی است وآنچه اززبان متصوفه در این وادی جاری است بیشترجنبه نمادین ورمزآلود داردوبازبان قال به تصویردرآمده است .
Epistemology or cognitive theory is essentially one of the important topics in the field of thought that has been studied and studied by philosophers and scholars of education, and has been an important topic in Islamic culture, and has reflected in the works of literature and jurisprudents. The Sanai, who is a mystic in the fifth and sixth centuries, has been enjoying it in a beautiful way. This article was written with the aim of studying and analyzing the position of knowledge in the Sanayi cult of research in this descriptive-analytical study. The findings of the paper show that Sana'i has revealed his epistemic views, and it is observed that instrumental and cognitive, sensory, rational, and mystical And most of the Sanaeans are intellectually and universally aware, while he believes that reason is also an epistemological pathway that is the mercy of the right to guide him.The knowledge that the acceptance and application of the system is based on the omnipresence and spirituality of the clergy, and all that is happening in this valley is the symbolic and symbolic symbol of the flower of the flower.
خلاصه ماشینی:
٢-پيشينه ي پژوهش نگارنده با تحقيق و جستجوهاي لازم در کتابخانه ها، سايت هاي اينترنتي، مراکز اطلاعات و پژوهش هاي علمي (ايران داک و سيکا و پايان نامه هاي موجود)، به اين نتيجه رسيده که تاکنون پژوهشي دراين زمينه انجام نشده است ؛اگرچه پايان نامه ها ومقالات مشابه آن وگاه به صورت ناقص ، وجود دارد که مي توانند تاحدي ازپيشينۀ اين پژوهش باشندازجمله : حديدي و اسداللهي با استناد به آثار سنايي به اين نتيجه مي رسندکه چگونه آدمي در پرتو کمال در علوم حقيقي، به خصوص معارف ديني و عمل به آنها پس از سير و سلوک باطني، با نيروي کشف و شهود به شناخت حقايق امور عموما و حق تعالي دست پيدا مي کند و به موجب ادب شرعي و عرفاني به عجز خود اقرار مي کند اما فضل الهي اقرار عجز وي از معرفت را «معرفت » مي شمارد.