چکیده:
صور خیال و نقش آن در بازتاب اندیشه و عاطفه ی شاعر، به خصوص شاعر معاصر تاثیر
بسیاری بر مخاطب این اشعار دارد. استعاره و انواع آن به عنوان یکی از چهار رکن صورت های
خیالی : "تشبیه "، "استعاره "، "کنایه "و "مجاز" از اهمیت بسزایی در رابطه با زیبا سازی ساختار و
محتوای شعر برخوردار است . در علم بیان ، استعاره یعنی عاریه گرفتن لفظ از معنی حقیقی و
به کار بردن در معنی مجازی است و شرط آن است که بین معنی حقیقی و مجازی بر پایه
مشابهت وابستگی وجود داشته باشد. پس می توان گفت استعاره در حقیقت تشبیهی است که
یکی از طرفین تشبیه در آن مذکور است . بررسی استعاره در شعر فریدون مشیری به عنوان
شاعری نوپرداز و پیرو سبک نیمایی از جهات ساختار و محتوای متنوع و تاثیر پذیری شاعر از
طبیعت و اجزای آن و تاثیر گذاری شعر شاعر بر روح و روان مخاطب بسیار حایز اهمیت است .
خلاصه ماشینی:
ساختار استعاره در شعر فريدون مشيري دکتر فرهاد محمدي استاديار زبان و ادبيات فارسي دانشگاه آزاد اسلامي ، واحد هشتگرد، ايران چکيده صور خيال و نقش آن در بازتاب انديشه و عاطفه ي شاعر، به خصوص شاعر معاصر تاثير بسياري بر مخاطب اين اشعار دارد.
» (جرجاني ، ١٣٨٩، ٢١) به سخن ديگر استعاره در "محور جانشيني "عمل مي کند اما بر خلاف جانشيني در زبان که بر "حقيقت " مبتني است ، واژه در همان حال که جانشين مي شود، چون از حوزه ي دلالي ديگري به علاقه ي مشابت ، برگزيده مي شود، وجه "مجازي " خود را آشکار مي سازد.
به گفته ي او واژه ي (Metaphor)، يا همان استعاره ، از واژه ي يوناني (Metaphora) گرفته شده که خود مشتق است از (Meta)به معناي "فرا" و (Pherein) به معناي بودن ، مقصود از اين واژه ، دسته ي خاصي از فرايندهاي زباني است که در آن ها جنبه هايي از يک شي ء به شي ء ديگر منتقل مي شود به نحوي که از شي ء دوم به گونه يي سخن مي رود که گويي شي ء اول است .
جرجاني براي نشان دادن رابطه ي واژه ي مستعار و معناي مورد نظر، از رابطه ي مالک و ملک استفاده کرده است (جرجاني ، ١٣٨٩، ٢٥٠) اما توجه به اين نکته هم اهميت دارد که در استعاره تنها فرآيند انتقال از حقيقت به مجاز اهميت ندارد.