چکیده:
از دورۀ ناصرالدین شاه به بعد شاهد ظهور گفتمان ناسیونالیسم و تعریفی از هویت ملی بر اساس مولفه های «ابدی باوری» در ایران هستیم. تجربۀ یکصد ساله نشان می دهد که چنین تعریفی از هویت ملی در تحقق وحدت ملی و تأمین حقوق ایرانیان آسیب هایی داشته است. از سوی دیگر امروزه تعریف واحدی از هویت ملی در بین اندیشمندان و نخبگان وجود نداشته و بحث هایی جدی در این زمینه در جریان است. این در حالی است که حفظ ایران نیازمند ناسیونالیسمی مبتنی بر حق حاکمیت ملت، رضایت و تأمین حقوق و منافع همۀ اعضای ملت است. بر این اساس، بازخوانی و نقد تعریف هویت ملی بر اساس مولفه های «ابدی باوری» ضروری است. در این میان علیرغم اینکه حبل المتین به ترویج مناسبات دولت و ملت در معنی مدرن پرداخته اما هویت ملی را بر اساس مولفه های ابدی باوری تعریف می کند. سوال مقالۀ حاضر این است که بر اساس «پارادیم مدرنیستی ملی گرایی»، چه نقدی بر هویت ملی مورد تعریف نشریۀ مزبور وارد است؟ یافته های تحقیق نشان می دهد، تعریف حبل المتین از ایرانیت و هویت ملی بر اساس تعریف قومی- فرهنگی از ملت بوده و نسبتی با ملت مدرن ندارد.
From the time of Nasser al-Din Shah onwards, we have witnessed the emergence of the discourse of nationalism and the definition of national identity based on the components of "perennialism" in Iran. One hundred years of experience show that such a definition of national identity has been detrimental to the realization of national unity and the protection of the rights of Iranians. On the other hand, today there is no single definition of national identity among thinkers and elites and serious discussions are underway in this regard. At the same time, the preservation of Iran requires a nationalism based on the sovereignty of the nation, the satisfaction and security of the rights and interests of all members of the nation. Accordingly, it is necessary to re-read and critique the definition of national identity based on the components of "perennialism". In the meantime, despite the fact that Habal al-Matin has promoted the relationship between the state and the nation in the modern sense, it defines national identity based on the components of "perennialism". The question of the present article is that according to the "modernist paradigm of nationalism", what is the critique of the national identity defined by this publication? Findings show that the definition of Iranian identity and national identity is based on the ethnic-cultural definition of the nation and has no relation with the modern nation.
خلاصه ماشینی:
روزنامه ای که به عنوان یکی از مهمترین روزنامه هـای منتقـد و ترقیخواه دهه های پایانی دورة قاجاریه ، استقرار دولت مدرن را راهکار اصلی ترقی کشـور دانسته و در مقالات متعـددی بـه تبیـین و تـرویج مناسـبات دولـت و ملـت در نظـام هـای دموکراتیک پرداخته است لکن علیرغم تعریف مدرنی که از مفهوم و جایگاه ملت ارائـه مـی کند، در تعریف ایرانیت و هویت ملی ایرانیان ، توجهی به مولفه های مدرن ندارد.
در این بین روزنامۀ حبل المتین که دریافت و تعریف نسبتاً صحیحی از مفهـوم دولـت و ملت مدرن داشته است اما در تعریف هویت ملی و ایرانیت ، بـه معیارهـای مدرنیسـم پایبنـد نیست و بر اساس معیارهای «ابدی بـاوری» و یـا تعریـف «قـومی- فرهنگـی» از ملـت ، بـه تعریف هویت ملی می پردازد.
به منظور سنجش تعریـف حبـل المتـین از مفهـوم دولـت و ملت مدرن و نیز نقد هویت ملی مورد تعریف این روزنامه ، در ادامـه بـه توصـیف مهمتـرین ویژگی های دولت و ملت مدرن و نیز شاخصه های دو رویکرد عمده در ارتباط بـا ملـت و ملی گرایی یعنی رویکرد «ابدی باور» و «مدرنیسم » پرداخته می شود.
بر این اسـاس ، رویکـرد حبل المتین ، رویکرد و رهیافتی است که با غفلت از اصول و مبـانی ملـت و ملـی گرایـی و هویت ملی مدرن عرضه می شود و با رویکرد و مفروضات «ابدی بـاوری» و «ملـی گرایـی ارگانیک » و به تعبیر دیگر با تعریف «قومی- فرهنگی» از ملت مطابقـت دارد.