چکیده:
آفرینش هنری موضوعی حکمی و فلسفی است که با اساسیترین مسائل پیرامون انسان و هستی در ارتباط است. تعمق در فرآیند آفرینش و خلق آثار در هنر اسلامی نشان میدهد که محصولی برآمده از قوای باطنی هنرمند چون عقل و خیال است. مسئله تحقیق این است که هدایتگر هنرمند در فرآیندِ خلقِ آثار هنری چیست؟ و چگونه این آثار تعالی هنرمند و مخاطب را به مراتب بالاتر معنایی فراهم میسازد؟ بر مبنای حرکت نفس و مراتب کمال در حکمت و فلسفه اسلامی فرض تحقیق تحول هنرمند به واسطه آفرینش اثر هنری با انطباق بر مبانی آفرینش است. تحقیق با رویکردی تفسیری-تحلیلی با مطالعه کتابخانهای و جستجو در منابع قرآنی و حکمت متعالیه با استدلالی منطقی در پی پاسخ آن است. نفس انسان جوهری مجرد است که به بدن حیات بخشیده و از آن در آفرینش بهره میگیرد. این نفس جوهری ایستا و بیحرکت نیست بلکه در ذات خود حرکت داشته و مراتبی دارد که تحولات پیشینی و پسینی را شامل میشود. مدارج پیشینی مقدمات نفس برای تحولات بعدی عقلانی و مجرد و طی مراتب کمال را محیا میسازد. جوهر نفس پیوسته از مرتبهای وجودی به مرتبهای دیگر میرود و هویت شخصی که دربرگیرنده فردیت هنرمند است مرتبهای ثابت ندارد. به این نسبت فرآیند آفرینش ظهور حقیقتی از مرتبه متعالی، در مراتب پایینتر وجود و فرآیند آفرینشهای انسانی نیز فعلیت و ظهور حقایق مراتب متعالی نفس در مراتب پایینتر است که درنهایت در بدن جسمانی و عالم ماده نمود یافته و از خلال آن اثری محسوس و عینی به وجود میآید. فرآیند آفرینشهای هنرمند نیز تفصیل حقیقت نفس در قوای مختلف است که جوهر و حقیقت نفس در مراتب خیالی و عقلی مبدأ آفرینشهای هنری است. هنرمند با تجلی صورت از عوالم معنا و مخاطب با تاویل صورت و سیر در معنا امکانات بالقوه نفسشان را بالفعل ساخته و متحوّل میشوند و آفرینشی تازه را پدید خواهند آورد که این خلق نو ادراک و کمالی نو برای نفس محسوب میگردد.
Art creation is a philosophical and philosophical subject that you can call into being about humanity and being. The excellence in the creation of the disciples of creation and the creationists in Islamic art shows that it is a product of the artistchr('39')s esoteric powers such as intellect. What is the Artistchr('39')s Guide to Creating Artworks? And how does this make the artistchr('39')s excellence and state of the art interconnections so much more meaningful? There are issues you can explain by looking at an approach and analyzing it by studying the library and searching for Qurchr('39')anic services and transcendent wisdom with logical reasoning. The human soul is a single substance that is vital to the body and useful in its creation. This static essence of Bill and Bill can also move within you and provide you with a hierarchy that includes anticipation and positivity. Leading documents provide the basis for self-presentation of the highest rational and abstract plan and testimony of perfection. The essence of the self continually moves from one level to another, and the personal identity that encompasses the artistchr('39')s personality is constantly refined. In this authentic interpretation of creation, the emergence of truth of a balanced order is far more permissible, and you can ask for the creation with you, and the emergence can also be transcended in the physical body and in the universe. She also used slices. You can see the artistchr('39')s Creed Stride can be an explanation of the reality of the soul in terms of the essence of the essence and the reality of the soul in the imaginary and intellectual realm of the origin of the artistic creation. With the banquet experience of the artist, the artist can realistically capture and capture their potential self-consciousness in the potential meaningful mission and mission, and bring a new creation to the visitors that is summed up in this new creation and a new perfection for the soul. You will be.
خلاصه ماشینی:
به این نسبت فرآیند آفرینش ظهور حقیقتی از مرتبه متعالی، در مراتب پایینتر وجود و فرآیند آفرینشهای انسانی نیز فعلیت و ظهور حقایق مراتب متعالی نفس در مراتب پایینتر است که درنهایت در بدن جسمانی و عالم ماده نمود یافته و از خلال آن اثری محسوس و عینی به وجود میآید.
/ تصویر 1: فرایند خلق آثار هنری در مبانی روانشناسی (نگارندگان) Fig. 1: The process of creating of art works according by the principles of psychology (Authors) در فرهنگ اسلامی جایگاه انسان متفاوت با نگاه روانشناسی معاصر، دارای فطرت الهی و بسیار ژرفتر و عمیقتر از نگاه انسانمحوری است.
2. روش پژوهش در این نوشتار موضوع از منظر هستی شناسانه حکمت اسلامی و متعالیه که بحث مراتب انسان و آفرینش تشریح و به آفرینشهای انسانی در آثار هنری، سرچشمهها و مبادی آن پرداخته شده است.
در تطبیق این موضوع با نتایج به دست آمده که در آن فرآیند آفرینش بهطورکلی، ظهور حقیقتی از مرتبه متعالی، در مراتب پایینتر وجود تعریف گردید، میتوان چنین گفت که فرآیند آفرینشهای انسانی نیز همان فعلیت و ظهور حقایق مراتب متعالی نفس در مراتب پایینتر است که درنهایت در بدن جسمانی و در عالم ماده نمود خواهد یافت و از خلال آن اثری محسوس و عینی به وجود میآید (Hassanzadeh-Amoli, 2003).
این حرکت که مبدأ آن همان حقیقت متعالی روح است، حرکتی است در جوهر نفس که آثارِ آن در حالات و حرکات ظاهری و محسوس نیز نمود دارد؛ بنابراین افعال و اعمال انسان به اعتباری شرح و تفصیل هویت نفس او هستند که از مبدأ یگانه روح افاضه میگردد.