چکیده:
داستانهای اقلیمی غالباً بازتابدهندۀ ویژگیها و عناصر مشترکی چون فرهنگ، باورها و آدابورسوم یک منطقۀ جغرافیایی هستند. یکی از حوزههای پنجگانۀ داستاننویسی اقلیمی ایران، حوزۀ داستاننویسی اقلیمی غرب یا کرمانشاه است که هویّت مستقلی دارد و پیشینۀ آن تقریباً به قدمت داستاننویسی مدرن ایران است. اقلیم کرمانشاه در پدیدآمدن ادبیات کارگری و بازتاب اندیشه برابریِ حقوق انسانی پیشتاز است. در این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی، ویژگیهای اقلیمی و عناصر مادی و معنویِ فرهنگی، همچون زبان، باورها، آدابورسوم، معماری، خوراک و پوشاک و... در آثار ابراهیم یونسی، مورد واکاوی و تحلیل قرار گرفته است. یونسی همچون اغلب نویسندگان حوزۀ کرمانشاه رویکرد رئالیستی را برای روایت رمانهای خود برگزیده است. پس از بررسیهای انجامشده مشخص شد که عمدهترین ویژگیهای اقلیمی غرب با نمودی برجسته و با دقت و ریزبینی بسیار در تمام داستانهای یونسی به چشم میخورد که باعث شده رمانهای او در زمرۀ آثار ممتاز ادبیات اقلیمی غرب قرار گیرند.
Climate stories often reflect commonalities and elements such as culture, beliefs and customs of a geographical area.One of the five areas of Iranian climatic writing is the West Climatic or Kermanshah climatic field, which has an independent identity and its history is almost as old as modern Iranian fiction.Kermanshah climate is pioneering in creating labor literature and reflecting human rights equality ideas And it has played a major role in the novel.In this descriptive-analytical study, material and spiritual elements of culture such as language, words and idioms, poems and proverbs, food and clothing, etc.Like most writers in Kermanshah, Yunsi chose the style of realism for his novels. Qualitatively analyzed in the works of Ibrahim Younesi, one of the prominent figures of Iranian climatic literature. And the analysis is over.The studies revealed that the main features of the West's climatic features in the Younesian novels were that his novels were considered among the finest works of Western climate literature.
خلاصه ماشینی:
ir مقدمه و بیان مسئله تأثیر اقلیم در آفرینش آثار ادبی، باعث بهوجودآمدن شاخهای در ادبیات معاصر شده است که »ادبیات اقلیمی« نام دارد و »زاییدٔە شرایط اقلیمی و جغرافیایی است« )انوشه، ١٣٧٦: ج٢: ٣٦(.
رماننویسان برجستٔە اقلیم غرب، علوه بر تأثیرات فراوان ناشی از شرایط اقلیمی، بهشدت تحتتأثیر فضای سیاسی بودند و حداکثر توان خود را برای بیان مضامین مسلکی به کار میبردند؛ ازجملٔە این نویسندگان، ابراهیم یونسی است که با توجه به محل تولد و زندگی وی و فضای حاکم بر رمانهایش، گرایش و انتصاب وی به »مکتب غرب یا کرمانشاه« مطرح است.
عبداب لطیفپور در مقالٔە »منطق گفتگویی و چندصدایی در رمان گورستان غریبان ابراهیم یونسی« به بررسی تلش نویسنده برای ایجاد گفتوگو و خلق فضای چندصدایی در رمان میپردازد و در مقالٔە دیگری با عنوان »تقابل و تعامل خود و دیگری در رمان مادرم دو بار گریست از ابراهیم یونسی«، تقابل خود و دیگری را بهعنوان یکی از مفاهیم جهانبینی سنتی در رمان، مورد بررسی قرار میدهد؛ اما میتوان گفت که داستانهای ابراهیم یونسی تاکنون از جنبٔە اقلیمی، واکاوی نشدهاند و در این زمینه پژوهشی صورت نگرفته یا لاقل منتشر نشده است .
»پرداختن گاهگاهی به توصیفات طبیعت بومی و تمرکز همهجانبه بر تصویر کردن فقر به شکل عریان و خشن، نشان دادن تقابلها و تضادهای طبقاتی و محرومیت آدمها از ابتداییترین امکانات زندگی، خشونت دهقانان و یاغیگریها و شوریدن علیه خانها و حکومت، ناامنی و آشوب و اضطراب ناشی از فقر و نداری در محیط خانوادهها، تمرکز بر صحنههای تراژیک و تلخ زندگی و بزرگنمایی و خشن جلوه دادن آنها برای برانگیختن احساسات و خشم خواننده، نگرش حزبی و آرمانخواهانٔە نویسندگان و گرایش به رئالیسم انتقادی و عکسبرداری دقیق از واقعیتهای اجتماع، عمدهترین ویژگی داستانهای اقلیمی غرب است« )صادقی شهپر، ١٣٩٤: ٣٧٣(.