چکیده:
این تحقیق با نگاه ساختاری به روایات عامیانه سیستانی (آسوکهها) بر مبنای دیدگاه کلود برمون اختصاص یافته و هدف آن شناساندن هرچه بهتر ادبیات سیستان بهویژه آسوکه است تحقیق به روش کتابخانهای – اسنادی است. الگوی برمون بر مبنای رویکردی دوگانه بنا شده که بر طبق آن سرنوشت قهرمان داستان همیشه و منحصرا به پیروزی ختم نشده و احتمال وجود پایانی با شکست نیز در آن متصور است. بر اساس این نظریه، داستان مورد بحث از یک توالی اصلی و چندین توالی فرعی که پیکره و شالودهی داستان را میآفرینند شکل گرفته است. در این نظریه، هر توالی دربردارندهی سه کارکرد امکان و فرایند و پیامد است که این کارکردهای سهگانه کاملا با داستان همخوانی و همسویی دارد. از حیث شخصیت، آسوکهی مورد بررسی، نمونهای با ویژگی تبدیل قهرمان از کنشگر به کنشپذیر و برعکس است. تقابل میان دو نیروی خیر و شر از عناصر غالب در آسوکه است. این تحقیق نشان میدهد که ساختار روایی آسوکهی مورد بحث، با نظریه کلود برمون مطابقت دارد.
This study is devoted to the structure of the Sistani folk narratives (Asuke) based on the Claude Bremon's
Theory. And its purpose is to better understand Sistan literature, especially Asuke. This research is librarydocumentary.
The Bremon model is based on a dual approach, according to which the fate of the hero of the
story does not always and exclusively lead to victory and there is the possibility of an end to failure. According
to this theory, the story in question is made up of one main sequence and several sub sequences that create the
body of the story. In this theory, each sequence contains three possible functions, a process, and a consequence
that these three functions are perfectly consistent with the story. In terms of character, the Asuke studied is an
example of the character's transformation from actor to action and vice versa. The contrast between the two
forces of good and evil is the dominant element in Asuke. This study shows that the narrative structure of the
Asuke in question corresponds to Claude Bremon's theory.
خلاصه ماشینی:
بررسی آسوکهی بزک جنگلی شاه بر مبنای نظریهی کلود برمون فرشته کیانی قلعه نو کارشناسی ارشد ادبیات فارسی (روایی)، دانشگاه سیستان و بلوچستان، ایران چکیده این تحقیق با نگاه ساختاری به روایات عامیانه سیستانی (آسوکهها) بر مبنای دیدگاه کلود برمون اختصاص یافته و هدف آن شناساندن هرچه بهتر ادبیات سیستان بهویژه آسوکه است تحقیق به روش کتابخانهای – اسنادی است.
تعلیق در آسوکه اَندک است، درس است که گاه سِیر واقعه در آسوکه ممکن است نَفَس شنونده را در سینه حبس هم بکند، اما این موضوع برخاسته از تعلیق آن نیست؛ تعلیق در آسوکه جای زیادی را اِشغال نمیکند؛ چون آسوکه بر مبنای یک روایت کاملاً خطی و بر اساس پیرنگها و بُنمایههای معدود و قابل فهم شنونده عرضه میشود و هرکسی از میان جمع با دانش اندک پیشین میتواند باقی داستان و مسیر آن را حدس بزند.
مادهبز با این حرف شغال به سوی خانهی روباه میرود و باز هم به رجزخوانی میپردازد، روباه هم ابراز بیگناهی میکند و بزک جنگلیشاه به سوی خانهی گرگ رهسپار میشود.
تحلیل آسوکه بر اساس نظریهی برمون داستان بُزک جنگلیشاه از پانزده پیرفت تشکیل شده است.
پیرفت4: پایه1: گرگ درب خانهی بزک جنگلی شاه را میزند اما فرزندان بز درب خانه را باز نمیکنند.
پایه 2: بزک جنگلیشاه که خود آب ننوشیده، با زیرکی گرگ را برندهی این مرحله معرفی میکند.
این آسوکه از یک پیرفت اصلی که خورده شدن بزغالهها توسط گرگ است تشکیل شده و توالیهای دیگر همچون مبارزهی گرگ و بز و حوادث مربوط به آن توالی فرعی را تشکیل میدهند.