چکیده:
از اواخر قرن بیستم» مفهوم خلاقیت به طرز فزایندهای در مباحث مرتبط به
توسعه ی پایدارگردشگری و بازسازی شهری مورد توجه قرار گرفته است. ظهور و
فراگیر شدن ایده ی شهر خلاق شاهدی بر این ادعاست. رقابت شدید میان شهرها
به عنوان مقاصد گردشگری, شهرها را ناگزیر به یافتن راهکارهایی جهت متمایز
شدن از سایر شهرها ومقاصدگردشگری کرده است. تمرکز بر توسعه ی صنایع
خلاق و به کارگیری استراتژیهای شهرهای خلاق یکی از راهکارهای پیش روی
بسیاری از شهرهای امروزی جهت رسیدن به توسعه پایدار گردشگری است. امکان
توسعه ی گردشگری خلاق در ایران به ویژه در کلان شهرهایی مانند اصفهان» به
دلایلی نظیر وجود خرده فرهنگهای متعددء غنای آثار فرهنگی و هنری و اصالت
صنایع خلاق از جمله صنایع دستی وجود دارد. جایگاه صنایع دستی به عنوان
دومین عامل رشد و توسعه ی تولید ناخالص ملی در کنار صنعت گردشگری به
عنوان مهمترین منبع رشد اقتصاد جهانیءچه در سطح کشور و به تبع آن در سطح
شهر اصفهان» بسیار درخور توجه است. هدف از این پژوهش بررسی شاخص های
شهر خلاق صنایع دستی درسطح مناطق ۱۵گانه شهر اصفهان و تاثیرپذیری صنایع
دستی و گردشگری از یکدیگر در یک مقصد گردشگری خلاق با رویکرد توسعه
پایدار گردشگری میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف, جزء پژوهشهای کاربردی
و از نظر نحوه ی گردآوری داده هاء جزء پژوهشهای کیفی-کمی است. همچنین
با بهرهگیری از دادههای ثانویه, تهیه پرسشنامه از متخصصین حوزه گردشگری
وصاحبان مشاغل صنایع دستی» مدل تاپسیس و نرم افزارهای5755 و 075
شاخصهای شهر خلاق صنایع دستی در مناطق پانزده گانه شهر اصفهان مورد
تجزیه و تحلیل قرارگرفت. بررسیهای صورت گرفته نشان داد مناطق ۱۰۳۶ و۲
به لحاظ شاخصهای شهر خلاق صنایع دستی جز مناطق فرا برخوردار» مناطق ۵
و۴ جز مناطق برخوردار و بقیه مناطق جز مناطق فرو برخوردار (محروم) میباشند.
به طور کلی شهر اصفهان پتانسیل حرکت به سمت شهرهای خلاق صنایع دستی با
رویکرد توسعه پایدار گردشگری را داراست و پیوستن اصفهان به شبکه ی شهرهای
خلاق یونسکو میتواند پیامدهای مثبتی نظیر ارائه ی یک تصویر منحصر به فرد از
شهر و متمایز کردن آن به عنوان یک مقصد گردشگری خلاق و رونق توامان بازار
گردشگری و صنایع دستی اصفهان را همراه داشته باشد
From the late of twentieth century, the concept of creativity has considered increasingly in related topics with tourism extension and urban reconstruction. The emergence and development of creative city is the evidence for this claim. Severe competition among cities as tourism destination has made cities inevitable to find solutions for differentiates from other cities and tourism destination. Concentration on development creative industry in Iran, especially and using strategies of creative cities is one of advance solutions in many modern cities. There is Development of creative tourism in Iran, especially in metropolis such as Esfahan, due to reasons such as multiple subcultures, the richness of cultural and artistic works and authenticity of creative industry including handcrafts. According to statue of crafts as second factor of growth and development of gross national product and also beside tourism industry, it is very worthwhile as the most important source of global economic growth, either in country level and consequently in Esfahan city level. Generally, the purpose of this research is investigating the indices of creative city of crafts in level of fifteen areas of Esfahan city and effectiveness of crafts and tourism from each other in one creative tourism destination with emphasis on crafts. The present research from purpose is applied research and from method of gathering data is qualitative and quantitative research. Also by using secondary data, providing questionnaire from experts and business owners, have been analyzed the incidence of creative city of crafts in fifteen areas by method of TOPSIS and SPSS software. Generally, studies have shown, Esfahan city by incidence of creative city of crafts have potential to move toward creative city of crafts with the approach of tourism, also fifteen areas of Esfahan city, equally they don’t benefit from incident of creative city of crafts. Joining Esfahan to network of UNESCO creative city have positive result such as present unique image from city and differentiate it as creative tourism destination and the same boom of tourism market and Esfahan crafts.