چکیده:
فن و هنر سفالگری عصر قاجار بهلحاظ شیوههای ساخت، تزئین، طرح و نقش، دارای مولفهها و شاخصهها، وجوه افتراق و اشتراک فراوانی با دوران قبل از خود بوده که در مطالعات باستانشناسی کمتر بدانها توجه و پرداخته شده است. مطالعه و بررسی ظروف سفالی دوره قاجار، افزون بر آشنایی با فرهنگ حاکم بر این دوره، شیوههای ساخت و تزئین بهویژه در خصوص نقوش بهعنوان اصلی تزئینی در سفالینه ها را آشکار می سازد. از اینرو، در مقاله پیش رو با مطالعه و بررسی تعدادی از سفالینههای عصر قاجار، شیوههای تزئین و نقوش بر روی ظروف سفالی بررسی میشوند. بر این اساس، هدف از این پژوهش، آشنایی با انواع نقوش بهکار رفته در سفالینههای مورد مطالعه و در نهایت، طبقه بندی این نوع نقوش است. در این پژوهش، نتیجه جستجوها به روش میدانی با مراجعه به موزه های داخلی (رضا عباسی، موزه ملی ایران، موزه آبگینه و سفالینههای ایران) و جستجو در وبسایت موزههای خارجی (ارمیتاژ، ویکتوریا و آلبرت)، به یافتن نوزده نمونه انجامید که بیشترین تعداد، از موزه آبگینه و سفالینه های ایران انتخاب شد. روش انجام این پژوهش، توصیفی- تحلیلی بوده و روش گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای و همچنین، بر بررسی میدانی استوار است. بدین معنا که ابتدا همه نمونهها بهصورت میدانی و اسنادی گردآوری شده، سپس معرفی، تحلیل و در جداول ترسیمی، نقوش تزئینی، ویژگیها و شاخصهای خاص هر یک استخراج و تقسیم بندی شدهاند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهند سفالگری دوره قاجار در عین تاثیرپذیری و تداوم سبکهای سفالسازی دوران قبل، به نوآوری هایی در زمینه نقوش دست یافته که مختص به این دوره بودهاند.
خلاصه ماشینی:
مطالعه باستانشناختی نقوش و تزئینات سفالینههای عصر قاجار (با تأکید بر نمونههای موجود در موزه آبگینه و سفالینههای ایران) اسماعیل نصری* حسام اصلانی** چکیده فن و هنر سفالگری عصر قاجار بهلحاظ شیوههای ساخت، تزئین، طرح و نقش، دارای مؤلفهها و شاخصهها، وجوه افتراق و اشتراک فراوانی با دوران قبل از خود بوده که در مطالعات باستانشناسی کمتر بدانها توجه و پرداخته شده است.
9. کوزه بدون لعاب واقع در موزه آبگینه و سفالینههای ایران به ارتفاع ۳/۲۷ سانتیمتر و شماره ثبت S353 (شکل ۹) دارای نقوش لاجوردی بر روی زمینه نخودی مشتمل بر صحنه مبارزه اسب با پرنده که در میان برگ بوتهها احاطه شده است.
مقایسه شکل بدنه، ترکیببندی و نوع نقشمایه در سفالهای قاجار Received: 2019/02/19 Accepted: 2019/11/16 Analyzing the Archaeology of Patterns and Decorations of Qajar Wares (Emphasizing on existing samples in Iran's Glassaware and Ceramic›s Museum) Esmail Nasri* Hesam Aslani** 6 Abstract Qajar pottery in regard to methods of making, decoration and patterns which has indexes and components, many similarities and differences with its earlier period of time has been paid less attention.
Keywords: Inscription, Chahar Bagh Mosque/School, Transferring Function, The Prophet (PBUH) * Ph. D Student, Comparative and Analytical History of Islamic Art, Art Faculty, Shahed University, Tehran ** Assistant Professor, Handicraft Faculty, Isfahan Art University Received: 2019/01/16 Accepted: 2019/09/24 Studying the Influence of European Cultural Relations on the Isfahan Painting School Hassan Gholipoor* Parviz Haseli** Abstract In the history of Iran after Islam maybe during the Safavid era, and especially at The Great Shah Abbas dynasty had been the most important and magnificent and Golden Age of developments in all fields, especially at Persian painting art.