چکیده:
مهمترین موضوعی که نصرحامد ابوزید(1943-2010 م) در مباحث تأویلی خویش بر آن تأکید دارد تاریخمندی قرآن کریم است. به این معنا که خداوند، قرآن را در برههی زمانی خاصی و مبتنی بر نظام فرهنگی و زبانی مردم آن زمان نازل کرده است. از این رو متن قرآن محصولی فرهنگی است و آموزههای آن مطابق با فرهنگ و نیازهای زمان نزول است و در ارتباط با بافت همان زمان معنا پیدا میکند و کارکرد چندانی در دیگر زمانها ندارد. ابوزید برای اثبات این مدعا، به نظریههای مختلفی از متقدمان و متأخران تمسک جسته است. در این مقاله با روش «توصیف و تحلیل»، به بررسی هریک از این نظریهها و چگونگی استفادهی ابوزید از آنها در اثبات تاریخمندی قرآن پرداخته میشود، و معلوم میگردد که استفادهی ابوزید کاملاً به صورت گزینشی بوده و او بدون پایبندی به تمام نتایج آن نظریهها، صرفاً هرآنچه را مؤید نظر خویش یافته، برگزیده است.
The most important thing Nasr Hamed Abu zaid emphasizes this in his interpretive topics is historicity of the Qur'an. That's means Allah revealed the Qur'an at a certain point in time and Based on the cultural and linguistic system of the people of that time. Therefore the text of the Qur'an is a cultural product and its teachings is in accordance with culture and needs of the time and makes sense in relation to the context of the time and doesn't work much at other times. Abu Zaid to substantiate this claim, uses antecedent and contemporary theories. In this article, using the descriptive-analytical method, each of those theories will be examined and Abu Zaid's type of use of those theories is examined, and it becomes clear Abu Zaid's use was selective and without commitment to all the results of those theories, only he has chosen what confirms his point of view.