چکیده:
برای قرآن کریم منابع و مصادر متعددی از جمله اشعار جاهلی توسط برخی قرآن پژوهان غربی مطرح گردیده است. در این میان بیشترین مورد مناقشه، اشعار دو تن از شعرای منتسب به عصر جاهلیت یعنی «امرؤ القیس» و «امیة بن ابی الصلت» از جهت تأثیر بر اندیشههای پیامبرa و شکلگیری متن قرآن کریم است. اما بررسیهای سندی و متنی این اشعار نشان میدهد که از جهت انتساب اشعار ادعایی به صاحبان آن و ضعف در ساختار و عدم تناسب با اوضاع اجتماعی و فرهنگی اعراب پیش از اسلام، چنین ادعایی بی اساس است.
خلاصه ماشینی:
به عنوان نمونه بخشی از اشعار امرؤ القیس آورده شده است: دنت الساعة وانشق القمراحور قد حرت فی اوصافهمر یوم العید فی زینتهبسهام من لحاظ فاتکو اذا ما غاب عنی ساعةکتب الحسن علی وجنتهعاده الاقمار یسری فی الدجیبالضحی واللیل من طرتهقلت اذا شق العذار, , عن غزال صاد قلبی و نفرناعس الطرف بعینیه حورفر مانی فتعاطی فعقرفترکنی کهشیم المحتظرکانت الساعة ادهی و امربسحیق المسک سطرا مختصرفرایت اللیل یسری بالقمرفرقه ذاالنور کم شی زهردنت الساعة وانشق القمر (11,1905:Tisdall) در مورد اشعار امیة باید اذعان داشت که اشعار منسوب به وی هم از جهت نص و هم از جهت موضوع شباهت زیادی به آیات قرآن کریم دارد و این امر برای خاورشناسان بسیار بحث برانگیز بوده و هست.
به عنوان نمونه بخشی از اشعار امیة بن ابی الصلت که شباهت زیادی از جهت نص و مضمون با آیات الهی دارد، آورده شده است: [%%ابتدای جدول%%إنّ آيات ربّنا ثاقباتخلق اللّيل و النّهار فكلّثم يجلو النّهار ربّ رحيمحبس الفيل بالمغمّس حتىلازما حلقة الجران كما قطّرحوله من ملوك كندة أبطالخلّفوه ثم ابذعرّوا جميعاكلّ دين يوم القيامة عند الله, , لا يمارى فيهنّ إلا الكفورمستبين حسابه مقدوربمهاة شعاعها مبشورظلّ يحبو كأنه معقورمن صخر كبكب محدورملاويث في الحروب صقوركلّهم عظم ساقه مكسورإلا دين الحنيفة بور(ابن هشام، السیره النبویه، بیتا: 1/40) دیدگاه قرآنپژوهان مسلمان در رابطه با اقتباس قرآن از اشعار امرؤ القیس برخی از پژوهشگران مسلمان به بررسی و مطالعه اشعار امرؤ القیس پرداخته و در نهایت نتایجی را از مطالعات خود عرضه نمودند که با تکیه بر آنها میتوان به رد نظرات خاورشناسان پرداخت.