چکیده:
فیلم شاعرانه با بکارگیری زبان رمزه و تمثیلی، ایجاد ابهام در تصاویر و پیچیدگی در ساختار روایت، در تلاش
است تا از سطح تجربیات روزمره زندگی، فراتر رودو تماشاگرانش را به اندیشیدن و تحلیل پدیده های
پیرامونشان وادا کند. فیلم شاعرانه فیلمی آوانگاردو تجربه گراست که رعایت هیچ قاعده و قالبی را در حیطه
سبک ها و ژانرهای هنری بر نمی تابد و آزادانه از بسیاری از سبک ها بهره می گیرد تا به زیباشناسی و زبان
بصری تازه ای دست یابد. ایجاد فضاهای دراماتیک،دقت فراوان در ترکیب بندی نماها، حرکات روان و سیال
دوربین تدوین غیره متعارف، توجه دقیق به جنبه های تجسمی تصویر و عناصر گرافیکی نور، رنگ، حجم،
بافت پلان ها و ... از ویژگی های مشترک فیلم های شاعرانه اند که میشود گفت تمام آن رو در فیلم مستند باد صبا میتوان دید. سینمای شاعرانه، سینمایی پرسشگری و پرسش آفرین است.
خلاصه ماشینی:
یعنی همه چیز وابسته است به سوختهای فسیلی، که آلوده کننده طبیعت هستندحدود پانزده سال پیش که فیلم کشتی آنجلیکا ساخته میشد، امیر اثباتی طراح صحنه فیلم با انجام تغییراتی در یک لنج ماهیگیری و نصب دکل و بادبان، در آن یک لنج بادبانی ساخت و آن گونه که شاهدان میگفتند برای اهالی بندر لنگه دیدن یک لنج بادبانی پس از سالها، جالب و خاطرهانگیز بوده، چرا که از سالها پیش استفاده از بادبان در لنجها منسوخ شده بوده استاین قاعده کشور ماست که هر پدیده جدیدی که وارد کشور میشود، انگار قرار است تمامی اشکال سنتی آن فراموش شود، با ورود موتورهای خارجی، بادبان و سنت دریانوردی بادبانی فراموش میشود، با ورود سیمان و آهن، معماری با آجر فراموش میشود، تکنولوژی چاه عمیق باعث ویرانی سنت قنات سازی میشود.
در فیلم های چالشگر که فیلمساز خود با موضوع درگیر است (نظیر مستند "تهران، چند درجۀ ریشتر") هم امکان نوشتن فیلمنامه ای دقیق تر ممکن است،اما این فیلم ها نسبت به مستندهای بازسازی پیچیده ترند و بخش مهمی از فیلم در مرحلۀ تدوین شکل می گیرد (پیروز کلانتری ، 1389) 5- نتیجه گیری فیلم شاعرانه را نباید یک سبک یا یک ژانر پنداشت.
6- والاس،مارتین،1393،نظریه های روایت،محمد شهبا،تهران ،هرمس 7- نمایش در ایران بیظائی(1387) 8- تاریخ ادبیات نمایش در ایران(1386)- جمشید ملک پور- استان قدس 9- مستند و مستندنگاری(1375) (در نمایش- سینما) 10- "ایرانیان از هزاران سال پیش آغاز گر هنر مدرن بوده اند " -گروه فرهنگ و هنر میراث فرهنگی 11- رساله در تاریخ ادیان – میرچا الیاده 12- " تاریخ هنر ایران و جهان" انتشارات ریحانه – ویژه داوطلبان کنکور 13- "منظر ،الگو ، ادرا ک و فرآیند "- سایمون بل ، ترجمه دکتر بهناز امین زاده -------------------------------------------------------------------------------- The structure of Poetic Narrative in the Screenplay of the Documentary Film, "Bade- Saba" Mojtba cheagh sahar1, shahrbano mir soltani2 1 M.