چکیده:
موضوع تحقیق، اموری است که دارای اهمیت استراتژیک و ضرورت راهبردی بوده، تحقق آن در تبیین تصویر مطلوب از تئوری حکومت اسلامی در جهان اندیشه نقشی تردید ناپذیر دارد. ادعای امکان این امر ریشه در انتظار ما از دین و گستره دخالت دین در دنیای بشر متدین داشته و شناخت ما از قرآن کریم و آموزههای سنت معصومین، ما را در طرح این ادعا جسور میسازد؛ کما اینکه تحقق آن متوقف بر تلاش علمی دانشمندانی محیط بر دو عرصه استنباط از منابع دینی و دانشهای روز بشری است. باز طراحی نظام سیاسی برگرفته از قرآن کریم به عنوان الگویی برای تحقق این ادعا ارائه گشته و زوایایی از آن در این مقاله عرضه گشته است.
خلاصه ماشینی:
و در تمامی این سرگذشتهای تاریخی به نقل نکاتی اکتفا شده است که دربردارندۀ درس زندگی و سعادت برای بندگان خداوند باشد؛ چرا که قرآن، تنها سر نقل قصص گذشتگان را ندارد، تا هرآنچه آن را مهیجتر و جالب توجهتر بکند را در گزارش خود بگنجاند<FootNote No="37" Text="از همین رو است که در داستان اصحاب کهف مشاهده میکنیم که پارهای از جزئیات، همچون عدد اصحاب کهف، که مورد توجه مردمان بوده است را عمدا فروگذار میکند.
بهعلاوه آن که هریک از این دو حاکم نمونه، در دوران حکومت خویش با عوامل دیگری برای عدم تحقـق این معیارها مواجه بودهاند؛ دوران پیامبر بزرگوار، دورۀ شکلگیری مکتب اسلام و گرویدن افراد جدید به این دین الهی بود و طبعا با ورود افراد جدید الإسلام که فرهنگ قبلی خود را به دوش میکشند، جامعۀ مسلمین نمیتوانست تحت یک نظام تربیتی-اجتماعی همگن شکل بگیرد، بلکه همواره ملغمهای از فرهنگهای مختلف همراه با فرهنگ مقبول اسلام در جامعه برقرار بوده است تا به تدریج فرهنگ اسلامی بر آن فرهنگها تفوق یافته و صبغۀ آن غلیظتر شود.
بر این اساس، برای سنجش میزان قرابت جامعۀ مورد نظر با آنچه مطلوب اسلام است، بایستی با سنجه «عدم اختلاف طبقاتی غیر متعارف<FootNote No="52" Text=" اختلاف طبقاتی در حد متعارف، لازمۀ زندگی اجتماعی است و شعار «جامعۀ بی طبقه» نه قابلیت تحقق دارد و نه با معیارهای انسانی و اسلامی قابل تطبیق و تجویز است.