چکیده:
میرزا حسین خان سپه سالار شخصیت اصلاح طلب و صدراعظم ایران در نیمه دوم قرن نوزدهم بود. هدف مقاله بررسی امکان کاربردی مفهوم «سنت گرایی بازتابی» با مطالعه تجربی زندگی سپه سالار است . سنت گرایی بازتابی واکنش سنت در برخورد با مدرنیسم غربی است . نوع پژوهش کیفی است ، روش آن کتابخانه ای و در چهارچوب «نظریه موضوع گرا» اجرا شد. ناصرالدین شاه قاجار (1848 - 1896) پس از مرگ پدرش محمدشاه، پادشاه ایران، شد . محمدشاه مخالف اقدامات پدرش عباس میرزا برای اصلاح قشون و دیوان سالاری با سرمشق گرفتن از غرب بود . او یکی از نخستین صاحب منصبان ایرانی بود که محرک حرکت ضد اصلاحات در نیمه اول قرن نوزدهم شد . ناصرالدین شاه، فر زند او، بار دیگر سیاست پدر را تغییر و پیرو پدربزرگش عباس میرزا شد . او با نصب میرزا حسین خان سپه سالار در نیمه دوم قرن نوزدهم به صدراعظمی درصدد ادامه اقداماتی برآمد که میرزا تقی خان امیرکبیر شروع کرده بود. اقدامات سپه سالار با مخالفت علنی بخشی از دربار، اشر اف و روحانیون روبه رو و به برکناری او منجر شد . نصب و عزل سپه سالار نقطه عطفی در تاریخ ایران است، چراکه در دوره صدارت او تعارض بین دو جریان اصلاح طلب با الگوی غربی و ضد اصلاحات با جهت گیری داخلی علنی شد . یافته های پژوهش نشان می دهد جنبش ضد اصلاحات برخلاف حر کت اصلاحی منشا داخلی داشت و به نهضت اجتماعی تحول یافت.
Mirza Hossein Khan Sepahsalar (1828-1881) was the Iranian reform politician and Grand Vizier of Iran in the second half of the 19th century. The aim of the paper is to examine the possibility of applying the concept of “reflexive tradionalism” with the empirical study of the political life of Sephasalar. Reflexive traditionism is the response of tradition in dealing with Western modernism. The type of research is qualitative، its methodology was implemented in the framework of the "theorist theory". Naser al-Din Shah Qajar (1868-1896) became the king of Iran after the death of his father Mohammad Shah. Mohammad Shah opposed the actions of his father Abbas Mirza to reform his battalion and bureaucracy with the example of the West. He was one of the first Iranian proprietors to propagandize the anti-reform movement in the first half of the nineteenth century. His son Naser al-Din Shah changed his father's policy again، following Abbas Mirza's grandfather. By placing Mirza Hussein Khan Sepahsalar in the second half of the nineteenth century، the Chancellor intended to proceed with the actions of Mirza Taghi khan Amir Kabir. The Sepahsalar's actions led him to the dismissal of the court، the aristocracy and the clergy in public opposition to him. The installation and dismissal of the Sepahsalar is a turning point in Iranian history، as during his period of his office، the conflict between the two reformist movements with the Western pattern and anti-reform with an internal orientation became public. Findings of the research show that the anti-reform movement، in contrast to the reform movement، was of domestic origin and evolved into a social movement.
خلاصه ماشینی:
ir Mirza Hossein Khan Sepahsalar and reflexive traditionalism 1 Keramatollah Rasekh Abstract Mirza Hossein Khan Sepahsalar (1828-1881) was the Iranian reform politician and Grand Vizier of Iran in the second half of the 19th century.
«سـنت »، «بازتاب » و «سنت بازتابی » را می توان با توجه به اشارت فوق و مضمون موردنظر در اینجـا بـه شکل زیر تعریف کرد: سنت عناصر معرفتی ، شناختی ، فکری ، فرهنگی و اجتماعی تأثیرگذار بر شیوه تفکر، الگوی رفتاری ، شیوه زندگی ، تفکر سیاسی ، اجتماعی ، فلسفی و تاریخی اسـت کـه تحت تأثیر فرهنگ ، جامعه ، سیاست و اقتصاد به آرامی تغییر می کند؛ بنابراین از ویژگـی بازتـابی برخوردار است .
مشکل سپه سالار در انجام اصلاحات فقط مخالفـت دربـار، روحـانیون و گروهـی از مـردم نبود، خود او و میرزا ملکم خان نیز تصور دقیق از اقداماتی که باید انجام می شد و امکان تحقق ١- راسخ ، کرامت الله (١٣٨٢) (آذر و دی )، «دو نگرش درباره اصلاحات در عصر قاجـار»، اطلاعات سیاسـی - اقتـصادی، سال هجـدهم ، شـماره ١٩٦-١٩٥، صـص ١٦٦-١٦٢؛ راسـخ ، کرامـت الله (١٣٨٣) (آذر و دی )، «روشـنفکران ایرانـی : اراده معطوف به قدرت »، اطلاعات سیاسی - اقتصادی، سال نوزدهم ، شماره ٢٠٨-٢٠٧، صص .
اصلاح طلبان به تدریج به این نتیجه رسیده بودند که نظام سلطنتی استبدادی ایران را نمی توان بـا استفاده از الگوهای گرفته شده از فرایند توسعه در غرب اصلاح کرد، بنابراین باید در جستجوی راه های دیگر برای انجام اصلاحات به خصوص اصلاح سیاسـی بـود.