چکیده:
کنوز الودیعه من رموز الذریعه ترجمه ای کهن از کتاب الذریعه الی مکارم الشریعه ، اثر راغب اصفهانی است . این کتاب به فرمان شاه شجاع مظفری ترجمه شده است و مترجم با افزودن مقدمه و موخره ای مزین به آیات و احادیث و اقـوال حکمـای مشهور عرب و عجم ، ساختار و محتوای الذریعه را با آثاری از قبیل جاودان خـرد تلفیق نموده و کتابی با پیکره و محتوایی تازه پدید آورده اسـت . بررسـی گفتمـانی این ترجمه می تواند بیانگر انگیزة مترجم برای اطاعت از فرمان شاه شجاع و مبنای طلب ترجمة متن الذریعه باشد. برای دریافت این انگیزه و طلب ، مقدمة متـرجم را با مولفه های تحلیل گفتمان لاکلائو و موفه بررسی کرده ایم . نتیجة بررسی ما نشـان می دهد کنوز الودیعه با توجه به اوضاع و زمینه های فرهنگی و اجتماعی حکومـت شاه شجاع مظفری ، به غیریت سازی آیین حکمرانی پادشاهان عجم ، مغولان و امیـر مبارزالدین محمد پرداخته است و با «مفصل بندی هژمونیک » گفتمان خلیفه -پادشاه ، تضادهای موجود میان واقعیت و تصویر اسطوره ای را در فضای استعاری گفتمـان پنهان می سازد تا گفتمان رایج در حکومت شاه شجاع را الگوی آرمـانی هـواداران اخلاق اسلامی و ایرانی گرداند
خلاصه ماشینی:
نتیجة بررسی ما نشـان می دهد کنوز الودیعه با توجه به اوضاع و زمینه های فرهنگی و اجتماعی حکومـت شاه شجاع مظفری ، به غیریت سازی آیین حکمرانی پادشاهان عجم ، مغولان و امیـر مبارزالدین محمد پرداخته است و با «مفصل بندی هژمونیک » گفتمان خلیفه -پادشاه ، تضادهای موجود میان واقعیت و تصویر اسطوره ای را در فضای استعاری گفتمـان پنهان می سازد تا گفتمان رایج در حکومت شاه شجاع را الگوی آرمـانی هـواداران اخلاق اسلامی و ایرانی گرداند .
نحوة تصاحب قدرت و مناسـباتی کـه میـان وی بـا منازعـان قـدرت ، از افـراد خـانواده و سلسله های رقیب ، وجود داشت در آثـار فرهنگـی بـه جـای مانـده از آن دوران ، همچـون کتاب های تاریخی ، اخلاقی ، عرفانی و دیوان های شعر به صورت مستقیم و غیرمستقیم تأثیر کرده است ؛ چنانکه مقدمة کنوز الودیعه نیز با ستایش خداونـد متعـال و پیـامبر اکـرم آغـاز می گردد و پس از ذکر قواعد تصدی خلافت الهی به تفصیل از اوصاف مادی و معنوی شاه شجاع سخن رفته است .
با بررسی مقدمة کتاب کنوز الودیعه با مؤلفه های تحلیل گفتمان ، ایـن نتـایج حاصـل می شود: ١- گفتمان رایج در حکومت شاه شجاع با گرهگاه های «خلیفه » و «پادشاه » از دو گفتمان اخلاقی - سیاسی اسلامی و ایرانی مفصل بندی شده اسـت .