چکیده:
یکی از پرگفتمان ترین موضوعات جهان امروز، آینده پژوهی و اندیشه نجات بوده که نشانه ها و پیشگویی ها پیرامون منجی بخشی از آن است. در جهان اسلام اهمیت پردازش و اهتمام به ملاحم و نشانه های ظهور از دو حیث می تواند مورد بررسی قرار گیرد: حیث ابتدایی و حیث اقتضایی. هر چند از حیث ابتدایی، پرداختن به این دست از روایات، ممکن است از اولویت ها نباشد، اما از حیث اقتضایی که ناظر به اقتضای جنگ نرم روانی و معرفتی جهان امروز و شبهه پراکنی دشمنان مهدویت است، این موضوع را در زمره اولویت های پژوهشی و میدانی قرار می دهد. روایات ناظر به نشانه های ظهور و حوادث آخرالزمانی دارای ابعادی است و یکی از آنها بعد اثری نشانه ها و پیشگویی هاست که محصول برداشت از ظواهر روایی می باشد. این آثار نه صرفا مثبت و ایجابی بوده و نه مخرب و منفی، بلکه ترکیبی متوازن و منطقی از آنها را در بردارد. به عنوان مثال 1) آگاهی بخشی و پیشگیری نسبت به انحرافات فراروی، 2) ایجاد آمادگی بایسته و 3) ایمان افزایی اخبار غیبی را از جمله آثار سازنده و مثبت و 1) سوء استفاده های سیاسی و اجتماعی، 2) تحیر و سرگردانی در تشخیص و تصدیق جریان ها و 3) تعیین وقت برای ظهور منجی را نیز از جمله آثار منفی در روایات ناظر به نشانه ها و پیشگویی های آخرالزمانی می توان برشمرد.
One of the most discussed issues of the world today، is the issue of futuristic studies and thinking about saviour which includes thought about signs and prophecies about the Savior's role in it. The importance of the issue in the Muslim world and the attempts to inspire discussions about signs of the appearance can be examined in one of the two terms: basic terms and as a contingency term. This may not be very significant from basic point of view but the contingency plan requires considering these issue as a means to counter the Soft War، imposed by the enemies of Mahdism by creating rifts from psychological and philosophical aspects. Thus، this should be an area of research priority in both conceptual and experimental fields. The narratives of signs and symptoms of occultation just provide a surface interpretation of Hadith. This kind of research work does neither have positive nor destructive and negative aspects per se، but contains both in its logical and balanced composition. For example: 1) awareness and prevention of the diversion of future، 2) make necessary preparations and 3) strengthening the belief in the unseen، are the effects of positive synergies and 1) political and social abuses، 2) bewilderment and confusion in diagnosis and verification flows and 3) timetabling for the appearance of the savior، are among the negative effects that narratives on symptoms may inflict and thus traditions referring to the apocalyptic prophecies can be outlined both as having negative and positive effects on society.
خلاصه ماشینی:
"8 اما در برخی از اخبار آخرالزمانی به وجود ارتباط الم ﴿۱﴾غلبت الروم ﴿۲﴾فی أدنی الأرض وهم من بعد غلبهم سیغلبون ﴿۳﴾؛ الف لام میم ﴿۱﴾ رومیان شکستخوردند ﴿۲﴾ در نزدیکترین سرزمین و[لی] بعد از شکستشان در ظرف چند سالی به زودی پیروز خواهند گردید﴿۳﴾؛ سوره روم، 1-3 رضوانی، علی اصغر، علائم الظهور، ص 9 بحار الانوار، جلد 52، ص 380 فردوس الاخبار ،ج 5،ص 227 الغیبه نعمانی ص 271 سوگند بخدا سرزمینتان را آب فرا گیرد، آن چنان که تنها بالاترین نقطه مسجد همانند سینه کشتی یا شتر مرغی که به رو در افتد نمایان باشد؛ نهج البلاغه، خطبه 13 گویا قومی را مینگرم که چهرههاشان همچون سپرهای چکش خورده است؛ نهج البلاغه، خطبه 128 هلاکوخان مغول چون این پیش گوییها را از کلمات گهربار حضرت علی مرتضی( شنیده بویژه بشارت پیروزی نسبت به پادشاهانی که به جنگ او بیایند و همه علاماتی که حضرت بیان فرموده بود در خود و لشکرش مطابق دید، فورا نامه ای نوشت که هر گاه بواسطه این پیشگویی حضرت علی( بغداد را فتح کردم شهر حله و شهر کوفه و شهر نجف و شهر کربلا را با ساکنین آنها بلکی مورد عفو و همه آن جمعیت را از کشتن و اسیر شدن در امان خواهم گذاشت.
به عنوان مثال آگاهی بخشی و پیشگیری نسبت به انحرافات فراروی، ایجاد آمادگی بایسته و ایمان افزایی اخبار غیبی از جمله آثار مطلوب و سازنده و سوء استفادههای سیاسی و اجتماعی، تحیر و سرگردانی در تشخیص و تصدیق جریانها، تعیین وقت برای ظهور منجی نیز از جمله آثار مخرب و نامطلوب روایات ناظر به نشانهها و پیشگوییهای آخرالزمان به شمار میآیند."