چکیده:
در محور تاریخی و بافت کهن شهر یزد، آثاری وجود دارند که کم تر شناخته شده است. پاره ای، باوجود ثبت در فهرست آثار ملی، مطالعه ی درخور و شایسته ای در رابطه با آن ها صورت نگرفته است. یکی از این آثار، مسجدی است که پیش تر با نام های «خانی ها» و «آقایی ها» معروف بوده و هم اینک، نام آن «شیخی ها» است. این اثر، در محله ی «وقت و ساعت» واقع شده است؛ باوجود این که، شهر یزد توسط معماران و پژوهشگران مهمی بازدید شده و گاه مورد مطالعه قرار گرفته، مسجد شیخی ها ناشناخته مانده است. ساختار بسته و درون گرای این اثر که به استفاده از آن، توسط اقلیت مذهبی «شیخیه» مربوط می شود، باعث شده که از گذرهای کناری هیچ گونه ارتباط بصری با مسجد نتوان برقرار کرد و به نظر می رسد، دلیل اصلی ناشناخته ماندن آن در مطالعات معماری همین نکته است. معرفی و مطالعه ی این مسجد، بی تردید در شناخت و معرفی معماری اصیل ایرانی سودمند خواهد بود. دغدغه ی تحقیق پیش رو، دست یابی به تاریخ تحقیقی ساخت مسجد است. در پژوهش حاضر که براساس هدف، از نوع تحقیقات بنیادی و براساس ماهیت و روش، از نوع تحقیقات تاریخی و توصیفی است؛ اطلاعات مورد نیاز به دو شیوه ی میدانی و اسنادی جمع آوری گردیده و با تلفیق و تطبیق آن ها با یکدیگر و بهره گیری از «رهیافت تاریخی» مورد تفسیر و تحلیل قرار گرفته اند. برآیند این تحقیق، زمان ساخت مسجد شیخی ها را به سده های سوم و چهارم هـ.ق. نسبت می دهد که در دوره های بعد، به ویژه صفویه، پوشش آن بازسازی گسترده ای شده است. در دوره ی زندیه یا قاجاریه، با الحاق یک نه گنبد درون گرا به عنوان شبستان زمستانی، به بیشترین حد توسعه خود رسیده است. ویژگی های معماری شبستان تابستانه مسجد، آن را در رده ی مساجد ساده شبستانی سده های نخستین طبقه بندی می کند.
In the historical district of Yazd، there are monuments on which little knowledge. Although some are registered as national heritage، but there no valuable study on them; among them is a mosque previously known as “Sheikhiha” and “Aghaieha” while presently is called “Sheikhiha”. This is located at “Vaght-o-Saat” district. Although important researchers and architects visited the city، Sheikhiha mosque is not known yet. Interiorized structure of the monument which is related to religious cult of Sheikhiha has no view from peripheral paths which seems it can be the main reason that the building remained unknown in architectural studies، therefore studies on the mosque can be undoubtedly useful in understanding original Iranian architecture. Present study concerns to achieve the history of the mosque construction. As a fundamental research، present study naturally and methodically is historic-descriptive. Required information collected bibliographically and from field surveys which analyzed and interpreted combining using “historic approach” comparatively. the results indicate that the earliest core of the mosque is a sanctuary dates to 3rd and 4th A.H. centuries. Present heterogeneity of roofing of the sanctuary to earliest structure، next to an inscription dated to 10th AH century، indicates that it expanded at later periods especially in Safavid era، and gradually “lancet archs” replaced “round archs” with pillars. Its’ general plan can be compared to Fahraj-e Jami and ancient part of Meybod-e Jami from early Islamic centuries. A sanctuary with length of two to five openings and similar width to latter mosques imply their construction in the same historic horizon; finally it expanded with an internalized nine fold dome as winter sanctuary، probably in Zand and Qajar periods. The latter sanctuary is remarkably equal to nine fold dome mosques in plan and details. Here، the prayer niche considerably indicates early sanctuary front which is a traditional nine fold dome pattern in similar mosques since earliest Islamic periods. Concave structure of the prayer niche caused constructors needless to protect prayer niche (Maqsureh). However، there is not good quality and durability in the material used in the structure; it never caused reduction in historic significance of the winter sanctuary. The mosque is one of the earliest mosques of the city which lived later as a small mosque by developing and flourishing the city that is used until modern times.
خلاصه ماشینی:
آن چــه در ايــن پژوهــش آمــده اســت ، بــر شــرحي از ويژگيهـاي سـاختاري بنـا تأکيـد ميکنـد و در عين حـال ، عناصـر معمـاري و پـلان آن بـا نمونه هــاي هم ســان مقايســه شــده اســت ؛ در ادامــه ، بــه خشــت هاي مســجد اشــاره شــده و بـا تأکيـد بـر متغيـر انـدازه ، بـا نمونه هـاي نزديـک بـه آن در ديگـر بناهـا مقايسـه شـده اســت .
مقاومـت پاييـن ايـن نــوع تاق هــا و به ويــژه مصالــح نامرغــوب پوشــش ايــن شبســتان ، بــه ريــزش بخش هــاي زيــادي از آن انجاميــده اســت ؛ اگرچــه ، ايــن شــيوه ي اجــراي مصالــح ، پيش تــر در پوشــش يکـي از درگاه هـاي مجموعـه ي سـلطانيه شناسـايي شـده اسـت (زمرشـيدي، ١٣٨٩: ٥٣)؛ بـا توجـه بـه انـدازه خشـت هاي بـه کار رفتـه کـه به طـور معمـول در معمـاري سـده هاي اخيـر يـزد، چـون «خانـه لاريهـا»، «خانـه رسـوليان » و «مجموعـه عرب هـا» (همگـي متعلـق بــه دوره ي قاجــاري)، اســتفاده شــده و کيفيــت پاييــن مصالــح ، نميتــوان قدمتــي بيــش از ســه قــرن اخيــر بــراي ايــن بخــش از مســجد در نظــر گرفــت .
ايــن نــوع تاق هــا (اجــراي چپيلـه )، بـه علـت ضخامـت کـم ، مقاومـت کمـي در برابـر بارهـاي وارد برخـود دارنـد و فقـط در دهانه هــاي بســيار کوچــک قابــل اجراســت ؛ بــا اين حــال ، در دو ســده ي اخيــر، در قــم و کاشـان ، پوشـش دهانه هـاي بـزرگ نيـز بـه هميـن شـيوه اجـرا شـده اسـت ، بـا ايـن تصـور شــکل ٤: الــف .