خلاصه ماشینی:
مقالهی حاضر با انتخاب نماد شیر-با تکیه بر نقش سر شیر-به عنوان یکی از مهمترین نقوش نمادینی که همواره در طول تاریخ هنر ایران حضور داشته،به چگونگی شکلگیری و تداوم آن در طی دوران مختلف پرداخته و معانی متفاوتی را که بعضا از دوران کهن تا به امروز را دربر میگیرد مورد بررسی قرار میدهد.
(تصویر 1)این نقش در دورهی هخامنشی نیز تکرار و تأکید بر سر شیر ادامه یافته است.
(تصویر 4)در این پارچه که به شکل دایره است نقش سر شیری مشاهده میشود که به صورت انتزاعی از تصویر دو تصویر 5-مجسمهی شیر سنگی در قبرستان دشت روم نزدیک یاسوج،دوران اسلامی،از کتاب قالیچههای شیری فارس،ص 25.
» 15از آنجا میتوان به این نتیجه رسید که نماد شیر و خورشید که در طی سالها به طرق مختلف باقیمانده ترکیبی از نماد مهر یا میترا( خورشید)و نگهبان آن( شیر)بوده است؛این باور در مورد شیر همچنان حفظ شده،به طوری که از تجسم آن به عنوان محافظ دروازهها و همچنین سرحفاظ دور کاخها و عمارات و نوک کشتیها و سادهتر از همه درکلون خانهها نقش بسته است.
lov,702p naisreP fo yevruS A دربارهی میتراییسم کرده در بخشی از کتاب خود دربارهی شیر و اهمیت آن سخن گفته،و همچنین فهرستی از معابد مختلفی که شیر به عنوان مراقب در آن کار گذاشته میشده،ارائه داده است.
در قطعه فرشی از دوره صفوی نقشی از تکرار سر شیر و سر گاو به طور متناوب موجود است که به نظر میآید علاوه بر اینکه در نقشپردازی آن از نقش واق،الهام گرفته شده،با نماد خورشید و ماه دوران باستان نیز ارتباط داشته باشد.