خلاصه ماشینی:
»3 کریمزاده در مقالهی مفصل خود نتیجه میگیرد که این فرد(محمد زمان دربار گورکانیان هند)احتمالا از ایرانیان مقیم هند بوده و تنها با محمد زمان،نقاش ایرانی،که هرگز به اروپا اعزام نشده و مسیحی نیز نشده است،تشابه اسمی داشته است.
افزون بر این چاپ دیگر روزنامههای دولتی نیز به عهدهی میرزا ابو الحسن خان واگذار میشود،از جمله: -روزنامه دولتی مصور(که همان«روزنامه دولت علیه ایران»بود) -روزنامه دولتی(بدون تصویر) -روزنامه علمی روزنامه ملتی موضوع بعدی ورود عکاسی به ایران است.
دوم هنرمندان پیشروی که تلاش کردند با توجه به تحولاتی که در این قرن در شرف زایش بود(و به پارهای از آنها در بخش«مدخل»اشاره شد)با حفظ نگاه آرمانی نگارگر ایرانی و رویکرد به جهان در حال تجدد،فضای نوینی در نقاشی ایران ایجاد کنند،مانند میرزا ابو الحسن خان غفاری(صنیع الملک) 1229-1283 هـ.
در نتیجه پس از روی کار آمدن ناصر الدین شاه و بازگشت میرزا ابو الحسن خان از اروپا انجام این مهم به وی سپرده شد.
برخی از مشتاقان آثار صنیع الملک آن را منسوب به وی میدانند(زیرا بسیاری از ویژگیهای آثار میرزا ابو الحسن خان را با خود همراه دارد)و تعدادی دیگر این پرده را از آثار رنگ و روغن شاگردان وی میدانند در هر صورت این پردهی نیمه تمام(که در عین حال از جمله پردههای کاملی است که از این دوره به جا مانده است) بیننده را با جهان لغزان،فاخر و در عین حال تعریف شدهای از سطحها و فرمهای سرد و گرم مواجه میسازد که خود بنیانی است برای جنبشهای ننوین بعدی تاریخ نقاشی معاصر ایران.