چکیده:
هدف: این مقاله به بررسی شبهۀ اقتباس در دایرهالمعارف اسلام پرداخته است. دایرهالمعارف اسلام در بسیاری از مداخلش تلاش دارد اثبات کند منشأ بسیاری از احکام اسلام، ادیان قبلی مانند یهودیت و مسیحیت است و با اثبات چنین مدعایی، اصالت احکام و دستورات اسلام را زیر سؤال میبرد. روش: در این مقاله بر مبنای روش تحلیل گفتمان، به مداخل مختلف دایرهالمعارف که به چنین مدعایی پرداختهاند، رجوع و ادعای آنها شرح داده شده است. یافتهها: مستشرقان یهودی از دو جهت به شبهۀ اقتباس توجه میکنند: نخست اینکه آنها نیز مانند مستشرقان غربی از هر شبههای که به تضعیف جایگاه اسلام منجر شود استقبال میکنند و تلاش میکنند بیاعتباری این دین را نشان دهند. از سوی دیگر کوشش دارند ریشۀ اصلی دین اسلام را نیز یهودیت معرفی کنند. از این روست که شبهۀ اقتباس، یکی از مؤلفههای گفتمان یهودی به شمار میآید. نتیجهگیری: طرفداران شبهۀ اقتباس تلاش دارند اثبات کنند اسلام دارای ریشههای یهودی است و از خود اصالتی ندارد. از اینرو پرداختن به این بحث برای تبیین ابعاد مختلف اقتباس و نقش گفتمان یهودی در طرح و گسترش آن از اهمیت ویژهای برخوردار است. بسیاری از مستشرقان معتقدند دینی که پیامبر اکرم(ص) آورد، دینی نبود که منشأ الهی داشته باشد. بر اساس دیدگاه آنان، پیامبر به دلیل نبوغ بالایی که داشت توانست به این مهم دست پیدا کند. از این رو، مستشرقان غربی معتقدند قرآن محتوا را از تورات و انجیل دریافت کرده، ولی در فرمت جدید، آن را بیان کرده است.
Objectives: The present research sought on the problem of the Islam's synthetic - acquisition in the Islamic encyclopedia. The writers board of Islam encyclopedia in entrances atmosphere of Islam literature، try to prove that the origin of all Islam precepts one a copious transcription from Judaism & Christianity. They express that Islam not only have not any real commandments، but also the all materials are false & imitations.
Method: The method in this article is based on analysis of discourse in many aspects of the Islam encyclopedia; In the reference to it and explain it، and also، eventuality، analysis it.
Results: The Hebraic orient lists say from “syncretistic-Islam” so، at first، try to show the weakness and entrusts، in the Islam، then at second، they write that root of Islam is a “coypus-collections” from Jewish literature.
Conclusions: The pro “the syncretistic Islam” in Islam's encyclopedia claims: a- roots of Islam have originated from Jewish religion. b- The Islam's prophet (Mohammad) {P.B.U.H.} has made a “collection” from none divine literature. c- (Mohammad) {P.B.U.H.} with his supreme reason (as talented man) has made A “constellation" from accepted precepts، morality، etc. (Mohammad) {P.B.U.H.} do not have any innovation; all writings are belong to Jewish religion. The western orientalists say that text of “Koran” is a “new transform” but its content is originated in torah & bible (new & old testament).
خلاصه ماشینی:
اما در پاسخ به اینکه چرا مستشرقان یهودی به طرح شبهۀ اقتباسی تمسک میورزند، باید گفت که آنان از دو جهت به شبهۀ اقتباس توجه میکنند: نخست اینکه آنها نیز مانند مستشرقان غربی از هر شبههای که به تضعیف جایگاه اسلام منجر شود استقبال میکنند و طبیعی است که با وارد کردن یکی از شبهات اصلی، که شبهۀ اقتباس است، تلاش میکنند بیاعتباری این دین را نشان دهند.
(همان: 102) اوری روبین در کتاب «جهت نماز در اسلام و تاریخ» به درگیری بین آداب و رسوم یهودیان و مسلمانان چنین اشاره کرده است که تغییر جهت قبله در اسلام، نشانۀ این موضوع است که محمد احساس کرد دینش دیگر به حمایت و پشتیبانی یهود نیازی ندارد و میتواند به صورت یک دین مستقل و جدید ابراز وجود کند.
(همان: 80) از نظر مسلمانان، امکان ندارد که اقتباسی روی داده باشد، اما در صورتی که اینگونه باشد، باید گفت: مدعای مستشرقان این نیست که اسلام فقط از یهودیت اقتباس کرده است، بلکه آنان معتقدند که از مسیحیت نیز اقتباس شده است؛ بنابر این باید پرسید: در آن هنگام، واسطه برای انتقال مفاهیم از مسیحیت به اسلام چه دینی بوده است؟ آیا مشرکان بودند یا گروههای دیگر؟ درکل چه ضرورتی برای این وساطت وجود داشته است؟ حتی اگر به فرض بپذیریم که مشرکان واسطه بودند، با شرط بعدی او که هر سه دین یهودیت، مسیحیت و اسلام در مقابل مشرکان در یک جبهه قرار داشتند سازگاری ندارند.