خلاصه ماشینی:
هنرمندانی که این آثار را پدید آوردهاند اگر چه در تصویر آدمی هیچ گونه هنر و ظرافتی را مد نظر قرار ندادهاند،اما برای نقش حیوان،هیچ نکتهای فراموش نشده است و حتی در استفاده از رنگ و نقاط برجسته دیوارهای غار جهت نشان دادن حرکات و حجم سر و تنه و دیگر اعضا نهایت خلاقیت و هوش به کار گرفته شده است.
7 با اینکه برخلاف اروپا،به لحاظ پیش از تاریخ،در آسیا کاوشهای عمیقی در رابطه با هنر ماقبل تاریخ صورت نگرفته است،اما در نتیجهی حفاریهای انجام شده در هندوستان،ایران،فلسطین،سیبری،سوریه، عربستان،مغولستان،اندونزی و غیره مدارک فراوانی به دست آمده که در شناخت دوره پالئولیتیک کمک میکند.
سرزمینهایی وسیع در جنوب مراکز هنر صخرهای در فهرست میراث جهانی کندهکاری روی سنگ فرانسه سلسلههای عظیم کوهستانی آسیا در تمامی دوره پلی ایستوسن8به علت شرایط زندگی مناسب مورد توجه اقوام اولیه بوده و در همین مناطق میتوان به ابزارهای سنگی و بعدها در دوره میان سنگی و نوسنگی به آثار نقاشی دست یافت.
این هنر در شیلی،کلمبیا،گواتمالا، نیجر،پرو و نقاط دیگر دیده شده است که نشان دهندهی تصویر از صحنهای از زندگی کشاورزان.
همکاری و مشارکت مرکز مطالعات پیش از تاریخ ایتالیا و حمایت یونسکو، ASPIC انجمن بینالمللی فلسفه و علوم انسانی و نهادهای دیگر در جهت جمعآوری اطلاعات،بررسیها و مطالعات تطبیقی و ارائهی یک نظریهی جمعی در مورد هنر صخرهای در جهان مؤید این نظر است.
میتوان گفت هنر یک زبان مشترک را بازتاب میدهد و نشانهها اساسا خود جهانی هستند و پیوندهای مشترکی میان آنها در نقاط مختلف جهان دیده میشود،با ویژگیهای بومی خود که به تدریج جذب این هنر شدهاند.