خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) کاریکارتور در جهان عرب @گزارش اختصاصی:رائد خلیل،سوریه @مترجم:احمد کعبی فلاحیه کاریکاتور هنری است که با صنعت چاپ توسعه فراوانی یافت و خود را از این رهگذر بر همه نمایاند.
کاریکاتور از طریق دیگری نیز مجوز انتشار گرفت و آن نمایشگاهها و جشنوارههای هنری بود که هرچند سال یک بار با برپایی خود مخاطبین بیشماری را برای دیدن این آثار به درون خود میکشاندند.
واقع امر این است که خط در کاریکاتور(یا حتی در طراحی به صورت عام)امری است کاملا نسبی!باید دید طرح کدام،سوژه کدام و ایده کدام است،آنگاه با توجه به مقیاس ذهنی که ناشی از مقیاس تجربی است ضخامت مناسب برای خود را انتخاب کرد.
کاریکاتور پیش از این به کاریکاتور سیاه و سفید شناخته میشد و همین خصیصه چند قرن برای کاریکاتور محفوظ مانده بود و حضور رنگ باعث شد هنرمندان کاریکاتوریست به مقتضای حال و روز خود مقادیری از رنگ را به دلخواه به بوم خود اضافه کنند.
از نشریاتی که در آن ایام بیشترین اهتمام را در جهت اعتلای هنر کاریکاتور از خود نشان دادند،میتوان از نشریات زیر نام برد: 1-ابو نضارة که در سال 1877 منتشر شد و بیشتر بر کاریکاتورهایی با موضوع هزل(فکاهیات)اختصاص داشت.
او همچنین فاشیسم را تحلیل میکند و زوایای آن را با قلم رسای خود به ما مینمایاند و با توجه به درتی که در ترسیم دارد توانسته است جایگاه ویژهای برای خود در مطبوعات لبنان فراهم آورد.
وی در نمایشگاههای انفرادی و گروهی متعدی شرکت یافته و جوایزی را نیز به خود اختصاص داده که این عناوین عبارتند از: جایزه نخست روزنامه السفیر(در سال 1989)."