خلاصه ماشینی:
"در این مقاله وضعیت کاریکاتورهای اجتماعی و سیاسی دوران معاصر در مطبوعات چین از لحاظ تنوع موضوعی و حد و حدود آزادی عمل کاریکاتوریستهای این کشور پنهاور که پرجمعیتترین کشور جهان محسوب میشود به صورت فشرده مورد بررسی قرار گرفته است:پس از مرگ مائو رهبر فقید کشور باستانی چین و سقوط گروه چهار نفری،دورهی جدیدی در کاریکاتور مطبوعاتی چین آغاز شد هنرمندان-کاریکاتوریستها و سایر روشنفکران به وطن بازگشتند و اعضای گروه چهار نفری و چپگرایان حزب کمونیست چین را به خاطر اقداماتشان در زمان انقلاب فرهنگی مورد حمله قرار دادند.
در یکی از آثار جنگ چی "JENG GHI" نشان داده میشود که برای باز کردن یک قفل اغلب فقط کلید کافی نیست،بلکه بایستی قبل از فرورفتن کلید در سوراخ قفل رشوه پرداخت شده باشد!در کاریکاتور دیگری یان هونگ "YAN HONG" نشان میدهد که کلیدهای موفقیت داشتن نفوذ،وابستگی به حزب،داشتن پول،مدرک و یک خانه شیک هستند.
کاریکاتوری از ژن هوا (GEN HUA) (به تصویر صفحه مراجعه شود) مدیری را نشان میدهد که با اهمالکاری،کارخانهای را با 300 میلیون یوان (90 میلیون دلار)ضرر مواجه میکند و درمییابد که در مقابل او را فقط 30 یوان(9 دلار)جریمه کردهاند!
در اثر دیگری از دینگ گونک "DING GONG" با عنوان نه همیشه،یک مشتری را نشان میدهد که برای پس دادن چتری که همیشه چکه میکند به فروشنده مراجعه میکند و فروشنده با عصبانیت میگوید:«موضوع را بزرگ نکنید،نگویید همیشه این طور است،این چتر فقط در مواقع بارندگی چکه میکند!» نگاه کاریکاتوریست به آلودگیهای صنعتی و فرهنگی ناشی از نوگرایی نیز معطوف بوده است."