چکیده:
ﺳﻠﺴـﻠﺔ ﺻـﻮﻓﻴﺎﻧﺔ ﻗـﺎدری ﺑﻌـﺪ از ﺗﺄﺳـﻴﺲ در ﻧﻴﻤـﺔ دوم ﻗـﺮن ﺷﺸـﻢ ﻫﺠـﺮی، از ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ــ ﻣﻌﺮوفﺗﺮﻳﻦ ﻃﺮاﻳﻖ ﺻﻮﻓﻴﺎﻧﻪ ﺷﺪ و ﻓﻀﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺑﺨﺶ ﻗﺎﺑﻞﺗﻮﺟﻬﻲ از ﺟﺎﻣﻌﻪ را ﺗﺤﺖﺗﺄﺛﻴﺮ آﻣﻮزهﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ـ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺧﻮد ﻗﺮار داد. روﻧﺪ رو ﺑﻪ ﮔﺴـﺘﺮش اﻳـﻦ ﻃﺮﻳﻘﺖ در اﺑﻌﺎد اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﺗﺎ ﻗﺮن ﻧﻬﻢ ﻫﺠﺮی در اﻳﺮان و ﺣﺘـﻲ ﻛﺸـﻮرﻫﺎﻳﻲ ﭼـﻮن ﻫﻨﺪ اداﻣﻪ ﻳﺎﻓﺖ؛ اﻣﺎ، ﺑﺎ ﺗﺮوﻳﺞ ﻣﺬﻫﺐ ﺗﺸﻴﻊ در اﻳﺮان روﻧﺪ ﻣﺤﻮﺷﺪن اﻳﻦ ﻃﺮﻳﻘـﺖ از ﺳﺎﺧﺘﺎر اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ رﻗﻢ ﺧﻮرد. در ﻣﻘﺎﻟﺔ ﺣﺎﺿﺮ اﺑﻌﺎد ﻧﻔﻮذ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ اﻳﻦ ﺳﻠﺴﻠﺔ ﺻﻮﻓﻴﺎﻧﻪ ﺑﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﺮرﺳﻲ ﻣـﻲﺷـﻮد و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﻣﻲﺷﻮد ﻛﻪ ﭼﺮا و ﺗﺤﺖ ﭼﻪ ﺷﺮاﻳﻄﻲ از ﻗﺮن ﻧﻬـﻢ ﻫﺠﺮی ﺗﺎ ﻋﺼﺮ ﺻﻔﻮی، اﻳﻦ ﺳﻠﺴﻠﺔ ﺻﻮﻓﻴﺎﻧﻪ ﺟﺎﻳﮕﺎه اﺟﺘﻤـﺎﻋﻲ ﺧـﻮد را در ﺟﺎﻣﻌـﺔ اﻳﺮان ازدﺳﺖداد؟ در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﺎ روش ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺗﻮﺻـﻴﻔﻲ ـ ﺗﺤﻠﻴﻠـﻲ و ﺑـﺎ ﺗﻜﻴـﻪ ﺑـﺮ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﺻﻠﻲ و ﻃﺮﻳﻘﺘﻲ، ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﻮﺿﻮع ﭘﺮداﺧﺘﻪ و ﺗﻼش ﺷﺪه اﺳـﺖ ﻳﺎﻓﺘـﻪﻫـﺎی ﻧﻮﻳﻦ اراﺋﻪ دﻫﺪ. ﺑﺮ اﺳﺎس ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﺗﺤﻘﻴﻖ، اﻳﻦ ﺳﻠﺴﻠﻪ در ﻃﻮل ﺣﻴﺎت ﺧﻮﻳﺶ ﺳـﻪ دورة ﻣﺘﻤـﺎﻳﺰ از ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ را ﺗﺎ ﭘﺎﻳﺎن ﻋﺼﺮ ﺻﻔﻮی، ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺣﻔﻆ ﻧﻔﻮذ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺧﻮﻳﺶ در ﺟﺎﻣﻌـﻪ از ﺳﺮﮔﺬراﻧﺪ. در دورة ﻧﺨﺴﺖ )از ﺑﺪو ﺷـﻜﻞﮔﻴـﺮی ﺗـﺎ ﭘـﻴﺶ از ﺗﻬـﺎﺟﻢ ﻣﻐـﻮل( ، ﺳﻠﺴﻠﺔ ﻗﺎدرﻳﻪ ﺑﺎ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﺮ ﺟﻨﺒﺔ ﻓﻘـﺎﻫﺘﻲ، ﺗﻮاﻧﺴـﺖ در ﺟﺎﻣﻌـﻪ، ﺑـﻪ وﻳـﮋه ﻧـﺰد اﺻﻨﺎف، ﺟﺎﻳﮕﺎه وﻳﮋهای ﺑﻪدﺳﺖآورد. در دورة دوم ﭘﺲ از ﺗﻬـﺎﺟﻢ ﻣﻐـﻮل، ﺳﻠﺴـﻠﺔ ﻗﺎدرﻳﻪ ﺗﻐﻴﻴﺮاﺗﻲ در ﻣﺸﻲ ﻃﺮﻳﻘﺘﻲ، ﺑﺎ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﺮ ﺟﻨﺒﺔ ﺻﻮﻓﻴﺎﻧﻪ اﻳﺠﺎد ﻛـﺮد، دورة ﺳﻮم )از ﻗﺮن ﻧﻬﻢ ﻫﺠﺮی ﺑﻪ ﺑﻌﺪ( ﻛﻪ ﻫﻢزﻣﺎن ﺑـﺎ ﻣﻄـﺮحﺷـﺪن ﺗﺸـﻴﻊ و ﻓﺮﻗـﻪﻫـﺎی ﻣﻨﺠﻲﮔﺮا ﺑﻮد، ﻗﺎدرﻳﻪ رﻓﺘﻪرﻓﺘﻪ ﭘﺎﻳﮕـﺎه اﺟﺘﻤـﺎﻋﻲ ﺧـﻮد را ازدﺳـﺖداد و ﺑـﺎ اﻋﻤـﺎل ﺳﻴﺎﺳﺖﻫﺎی ﺿﺪ ﺗﺴﻨﻦ و ﺗﺼﻮف ﺻﻔﻮی ﻛﺎﻣﻼ ﻣﺤﻮ ﺷﺪ.
Founded in the second half of the sixth century AH، Qadiriyya Sufi order managed to present itself as one of the most important Sufi orders of the time and bring a considerable part of the society under its influence in a short time. This trend continued till ninth century AH in Iran and even in India; however، Safavid support of Shia Islam led to its massive structural and cultural decline. This paper uses a descriptive-analytical research method and taps primary sources to examine this issue and present new findings. The findings suggested that Qadiriyya Sufi order went through three distinct periods till the fall of the Safavid Empire. In the first period which began in the mid-sixth century AH and ended before the Mongol invasion، Qadiriyya Sufi order managed to win a special position in the community and even among the shopkeepers thanks to its emphasis on jurisprudence. During the second period، it made some changes in its practice and sough to maintain its position through Sufi orientations. In the final period which began in the ninth century AH and continued till the fall of the Safavid Empire، it lost its social position and suffered absolute decline due to Safavid support of Shia Islam and its sects and orders
خلاصه ماشینی:
ﺗﺄﻳﻴﺪات و ﺣﻤﺎﻳﺖﻫﺎی ﻓﻮقاﻟﻌﺎدة ﻣﺮدم ﭼﻨﺎن ﻣﻮﺟـﺐ ﺷـﻬﺮت و ﻗﺒﻮل ﻣﺠﺎﻟﺲ وی ﺷﺪ ﻛﻪ ﻋﺒﺪاﻟﻘﺎدر ﺑﻪزودی ﻫﻤﭽﻮن ﻳﻚ ﺗﻦ از ﻣﺸﺎﻳﺦ ﺧﺎﻧﻘﺎه ﻣـﻮرد ﺗﻮﺟـﻪ ﻋﺎﻣﻪ واﻗﻊ ﮔﺸﺖ و ﺑﻌﺪﻫﺎ ﻧﺰد ﻣﺮﻳﺪان، ﻣﺤﻴﻲاﻟﺪﻳﻦ و ﻏﻮثاﻋﻈﻢ ﺧﻮاﻧـﺪه ﺷـﺪ و ﻛﺮاﻣـﺎت و ﻃﺎﻣﺎت ﺑﺴـﻴﺎر ﺑـﻪ او ﻣﻨﺴـﻮب ﮔﺮدﻳـﺪ و ﺳﺮﺳﻠﺴـﻠﺔ ﻃﺮﻳﻘﺘـﻲ ﺻـﻮﻓﻴﻪ ﺑـﻪ ﻧـﺎم ﻗﺎدرﻳـﻪ ﺷـﺪ ﭘﮋوﻫﺶﻧﺎﻣﺔ ﺗﺎرﻳﺦ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و اﻗﺘﺼﺎدی، ﺳﺎل دوم، ﺷﻤﺎرة اول، ﺑﻬﺎر و ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 2931 07 ﺟﺎﻳﮕﺎه اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻃﺮﻳﻘﺖ ﻗﺎدرﻳﻪ از ﭘﻴﺪاﻳﺶ ﺗﺎ ﭘﺎﻳﺎن دورة ﺻﻔﻮی )ﺣﻘﻴﻘﺖ،3831: 641(.
ﺑﺮای اﻫﻞ ﻫﺮ ﭘﻴﺸﻪ رﺳﺎﻟﺔ ﻋﻤﻠﻲ ﻣﺨﺘﺼﺮی ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪ ﻛﻪ ﻋﻨﻮان آن ﻓﺘﻮتﻧﺎﻣﻪ ﺑﻮد و ﺑﻪ ﻫﺮ ﺻﻨﻔﻲ ﻛﻪ ﺗﻌﻠﻖ داﺷﺖ، ﻧﺎم آن ﺻﻨﻒ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ اﻳﻦ ﻋﻨﻮان اﻓﺰوده ﻣﻲﺷﺪ )ﻣﺤﺠﻮب،1731: ﭘﮋوﻫﺶﻧﺎﻣﺔ ﺗﺎرﻳﺦ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و اﻗﺘﺼﺎدی، ﺳﺎل دوم، ﺷﻤﺎرة اول، ﺑﻬﺎر و ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 2931 27 ﺟﺎﻳﮕﺎه اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻃﺮﻳﻘﺖ ﻗﺎدرﻳﻪ از ﭘﻴﺪاﻳﺶ ﺗﺎ ﭘﺎﻳﺎن دورة ﺻﻔﻮی 11(.
2 دورة ﺻﻮﻓﻴﺎﻧﻪ: ﺑﺎزﻳﺎﺑﻲ ﭘﺎﻳﮕﺎه اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ روﻧﺪ روﺑﻪرﺷﺪ ﻃﺮﻳﻘﺖ ﻗﺎدرﻳﻪ در اﻳﺮان، در ﺳﺎﻳﺔ ﺣﻤﺎﻳﺖﻫﺎی ﻣﺮدﻣﻲ و ﺗﺎ اﻧﺪازهای دﺳـﺘﮕﺎه ﺧﻼﻓﺖ ﺗﺎ ﭘﻴﺶ از ﺣﻤﻠﺔ ﻣﻐﻮل اداﻣﻪ ﻳﺎﻓﺖ، اﻣﺎ ﺗﻬﺎﺟﻢ ﻣﻐﻮل و ﻓﺮواﻓﺘـﺎدن دﺳـﺘﮕﺎه ﺧﻼﻓـﺖ ﻋﺒﺎﺳﻲ دو ﭘﻴﺎﻣﺪ داﺷﺖ ﻛﻪ در روﻳﻜﺮد ﻓﻜﺮی ﻃﺮﻳﻘﺖ ﻗﺎدرﻳﻪ ﻧﻴﺰ ﺗﻐﻴﻴﺮاﺗﻲ اﻳﺠﺎد ﻛﺮد: ﻧﺨﺴﺖ ﭘﮋوﻫﺶﻧﺎﻣﺔ ﺗﺎرﻳﺦ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و اﻗﺘﺼﺎدی، ﺳﺎل دوم، ﺷﻤﺎرة اول، ﺑﻬﺎر و ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 2931 ﺣﻤﻴﺪ ﺣﺎﺟﻴﺎنﭘﻮر و ﻫﺎدی ﭘﻴﺮوزان 37 اﻳﻨﻜﻪ ﺳﺘﻢﻫﺎی روزاﻓﺰون ﻣﻐﻮﻻن، اﺛﺮی ﺗﺎرﻳﺨﻲ در روح و روان ﻣﺮدم اﻳﺮان ﺑﻪﺟﺎیﮔﺬاﺷـﺖ و ﮔﺮوهﻫﺎی زﻳﺎدی از آﻧﺎن را ﺑﻪ ﺳﻮی ﺗﺼﻮف ﻛﺸﺎﻧﺪ )ﻟﻤﺒﺘﻮن، 2731: 29(.
ﭘﮋوﻫﺶﻧﺎﻣﺔ ﺗﺎرﻳﺦ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و اﻗﺘﺼﺎدی، ﺳﺎل دوم، ﺷﻤﺎرة اول، ﺑﻬﺎر و ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 2931 47 ﺟﺎﻳﮕﺎه اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻃﺮﻳﻘﺖ ﻗﺎدرﻳﻪ از ﭘﻴﺪاﻳﺶ ﺗﺎ ﭘﺎﻳﺎن دورة ﺻﻔﻮی ﭘﻴﺎﻣﺪ ﻣﻬﻢ دﻳﮕﺮ ﺣﻤﻠﺔ ﻣﻐﻮﻻن، اﻳﺠﺎد ﻓﻀﺎی رﻗﺎﺑﺖ ﻣﺬﻫﺒﻲ در اﻳﺮان ﺑﻮد.