Abstract:
سابقه و هدف: سرزندگی بهمعنای نوعی تجربۀ خاص روانشناختی یک نیروی حیاتبخش است که موجب حس شور زندگی و روحیه در سالمندان میشود و خود تحت تاثیر عوامل متعددی است. بنابراین هدف مطالعۀ حاضر بررسی نقش میانجی عملکرد خانواده در رابطۀ جهتگیری مذهبی با سرزندگی ذهنی سالمندان بوده است.
روش کار: پژوهش حاضر توصیفی - همبستگی از نوع معادلات ساختاری است. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی سالمندان 60 سال به بالای شهر تهران در سال 1400 بود که از میان آنان 300 نفر واجد شرایط بهروش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و بهصورت برخط به پرسشنامههای جهتگیری مذهبی آلپورت و راس، عملکرد خانوادۀ اپشتاین و همکاران و سرزندگی ذهنی رایان و فردریک پاسخ دادند. الگوی پژوهش و روابط بین متغیّرها با استفاده از همبستگی پیرسون تحلیل شد. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها: نتایج نشان داد اثر مستقیم جهتگیری مذهبی درونی بر عملکرد خانواده مثبت (01/0P <و 17/0=β)؛ اما اثر مستقیم جهتگیری مذهبی بیرونی بر عملکرد خانواده منفی (01/0 P <و 34/0-=β) بود. اثر مستقیم عملکرد خانواده بر سرزندگی ذهنی (01/0P <و 65/0=β) و اثر مستقیم جهتگیری مذهبی درونی بر سرزندگی ذهنی مثبت (01/0 P <و 20/0=β)، اما اثر مستقیم جهتگیری مذهبی بیرونی بر سرزندگی ذهنی منفی (01/0P <و 04/0-=β) بود. همچنین عملکرد خانواده در ارتباط بین جهتگیری مذهبی درونی (05/0P <و 34/2=Z) با سرزندگی ذهنی نقش واسطهای داشت. علاوهبراین، عملکرد خانواده در ارتباط بین جهتگیری مذهبی بیرونی (01/0P <و 56/3-=Z) با سرزندگی ذهنی نقش واسطهای داشت.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای بهدستآمده، جهتگیری مذهبی و عملکرد خانواده نقش مهمی در سرزندگی ذهنی سالمندان دارند؛ بنابراین توجه به آنها میتواند راهکاری موثر برای حفظ سرزندگی ذهنی سالمندان باشد.
Background and Objective: Vitality means a special psychological experience of a life-giving force that causes a sense of life and spirit in the elderly and is affected by many factors. The purpose of the present study is to investigate the mediating role of family functioning in the relationship between religious orientation and mental vitality of the elderly. Methods: The present study was descriptive-correlational and involved structural equation modeling. The statistical population of the study included all elderly people over 60 years of age in Tehran in 2021, out of whom 300 qualified individuals were selected as the research sample using available sampling method; and responded online to the Allport and Ross’ Religious Orientation, Epstein et al.’s Family Functioning, and Ryan and Frederick’s Mental Vitality questionnaires. The research model and relationships between variables were analyzed using Pearson correlation. In the present study, all ethical considerations were observed and the authors reported no conflict of interests. Results: The results showed that the direct effect of internal religious orientation on family functioning is positive (β=0.17, P<0.01), but the direct effect of external religious orientation on family functioning is negative (P<0.01, β=-0/0). The direct effect of family functioning on mental vitality was positive (P<0.01, β=0.65). The direct effect of internal religious orientation on meaningful mental vitality was positive (P<0.01, β=0.20), but the direct effect of external religious orientation on meaningful mental vitality was negative (P<0.01, β=-0.04). Also, family functioning has a mediating role in the relationship between internal religious orientation (P<0.05, Z=2.34) and mental vitality as well as in the relationship between external religious orientation (P<0.01, Z=-3.56) and mental vitality. Conclusion: Based on the findings, religious orientation and family functioning play an important role in the mental vitality of the elderly, so paying attention to them can be an effective way to maintain mental vitality of the elderly.