Abstract:
دانش نوپای فقه رسانه و ارتباطات رسانه ای به عنوان عرصه ای خاص در مطالعات فقهی و عرصه ای نو در حوزه علوم انسانی اسلامی از جمله فقه های مضاف جدید است که نه تنها به بررسی احکام فقهی در موضوعات رسانهای میپردازد بلکه بـه تولیـد و عمق بخشی ادبیات لازم در جامعه اسلامی برای نظام سازی در حوزه مدیریت رسانه و غنی سازی آن اهتمام دارد. در فقه رسانه چارچوب های لازم در مدیریت فقهی رسانه پیگیری شده و مباحث علـم رسانه بـا رویکرد فقهی و با روش اجتهادی به بحث گذاشته می شود تا پاسخ های علمی و روشمند حاصـل شده و در یک منظومه جامع قرارگیرد و بدین ترتیب، زمینه و امکان نظریه پردازی و نظام سـازی مبتنی بر فقه در حوزه رسانه از دیدگاه اسلام مهیا گردد. در این پژوهش به موازات پاسخ به این سوالات اصلی که فقه رسانه و ارتباطات رسانه ای چیست، اهمیت و ضرورت آن را در چه مولفه های باید جستجو نمود، از چه سرفصل های تشکیل شده است و چه نسبتی با فقه مضاف دارد؟ برخی از سوالات فرعی اما لازم برای پیش برد بحث همچون آسیب ها و چالش ها فراروی فقه رسانه طرح گردیده و سعی شده به فراخور به آن پاسخ داده شود. نتایج و یافته های تحقیق بیانگر آنست که برخلاف سکولارها و علوم رسانه ای سکولاریستی که مدعی است دین در عرصه های اجتماعی از جمله رسانه و علوم ارتباطات، هیچ حکمی ندارد و هیچ تکلیفی را نیاورده است در اسلام شناخت حدود الهی و آگاهی به احکام فعل مکلّف و امور مرتبط با فعل مکلّف تنها در فقه میسر میشود، لذا برای فهم احکام رفتارهای رسانهای ابتدا باید به فقه رجوع شود و موضوعات رسانهای که در فقه متصف به احکامی خاص میشوند را شناسایی کرد. لازمهی این کار شناخت مصادیق موضوعات فقهی در رسانه میباشد که نیازمند تخصص رسانهای است. در بیانی شفاف تر به جای پرداختن به اخلاق رسانهای که برآمده از علم انسانی سکولار در مکاتب غربی است، باید به فقه رجوع کرد و بهای بیش تری به فقه رسانه داد تا بتوان رسانه و ارتباطاتی رسانه ای منطبق بر احکام اسلامی را پایه گذاری کرد که الگویی برای جهان اسلام و حتّی برای دیگر کشورها محسوب شود
The nascent knowledge of media fegh and media communication as a special field in feghi studies and a new field in humanities and Islamic sciences is one of the new additional fegh that not only examines fegh in media matters but also the production and deepening of literature. It is necessary in the Islamic society to systematize in the field of media management and its enrichment. In media Fegh, the necessary frameworks in feghi management of the media are followed and the topics of media science are discussed with a feghi approach and with the method of ijtihad, so that scientific and methodical answers are obtained and placed in a comprehensive system, and thus, the background and possibility of the theory Processing and systematization based on fegh in the field of media from the point of view of Islam. In this research, in parallel with the answers to these main questions, what is media fegh and media communication, what are its headings, and what is its relationship with fegh, and what is its importance and necessity? Some secondary but necessary questions to advance the discussion, such as harms and challenges facing media fegh, have been raised and an attempt has been made to answer them. The results and findings of the research show that, contrary to secularists and secularist principles, which claim that religion has no authority in social fields, including media and communication sciences, and has not imposed any obligation in Islam, to recognize divine limits and to be aware of the rules of obligatory action and affairs. Related to the obligatory verb is only possible in fegh, therefore, to understand the rules of media behavior, one must first refer to fegh and identify the media topics that are defined by special rules in fegh. The requirement of this work is to know the examples of fegh issues in the media, which requires media expertise. In a more clear statement, instead of dealing with media ethics which is derived from secular humanities in western schools, one should refer to fegh and give more value to media fegh so that media and media communication can be established in accordance with Islamic rules, which is a model be considered for the Islamic world and even for other countries.