Abstract:
فهم روشمند آیات قرآن کریم در گرو توجه به قرینه است؛ یکی از قرائن فهم و تفسیر آیات قرآن کریم، احادیث تفسیری میباشد. از موجبات آسیبدیدگی این دست از روایات ورود غالیان با شیوههایی چون درج در متون، تدلیس سندی و متنی و انگیزههای سیاسی بوده است. یکی از بسترهایی که غالیان برای نشر اندیشههای خود مناسب دیدهاند روایات مربوط به امام حسین (ع) و واقعه عاشورا است که در ذیل آیه 15 سوره احقاف نقل شده است. نظر به اینکه ابتدای آیه با خطاب عام آغاز شده ولی در ادامه، همسویی خطاب تغییر نموده و با ضمیر مفرد، از یک فرد شاخص، سخن گفته میشود که مادرش، با کراهت، وی را بارداری نموده و با کراهت، وضع حمل نموده که در برخی از روایات یافت شده، آن مادر، حضرت فاطمه (س) و آن فرد، امام حسین (ع) معرفی شده این مهم را در این پژوهش ایجاد نمود که با استفاده از روش تاریخگذاری سندی و متنی به نقد و ارزیابی این روایات پرداخته شود. حاصل این پژوهش نشان میدهد که این روایات علاوه بر ضعف از نظر سند دارای بخش مدرج در محتوا است که ناشی از رسوبات اندیشههای غالیانه است.
Methodical understanding of the verses of the Holy Qur›an depends
on attention to the symmetry; One of the evidences of understanding
and interpreting the verses of the Holy Quran is interpretive hadiths.
It is clear that hadiths, by their very nature, need to be validated and
analyzed in order to be worthy of their symmetry. Following verse 15
و وصینا النسان بوالدیه احسانا حملته امه کرها و وضعته) ; of Surah Al-Ahqaf
At the beginning of the verse, with your mother Has carried. In (کرها
some Shiite interpretive narrations, that mother is Fatima (PBUH) and
that person is Imam Hussein (AS). Since the interpretive hadiths are
among the evidences considered in the interpretation of the verse, this
study examines the fact that the documentary and textual validity of the
previous interpretive narrations that believe that Fatima (PBUH) hated
Imam Hussein (AS) How much is it? The present study, with a descriptive-
analytical method, based on criticism and rational and narrative
reasons, reflects the finding that these narrations, in addition to challenges
and weaknesses in terms of document and source, also in terms
of semantics due to conflict with infallibility The Prophet (PBUH) and
the Ahl al-Bayt (AS) were corrupted and it is not acceptable.