Abstract:
هدف: هدف پژوهش تعیین نقش هوش اخلاقی، همدلی و گرایشهای مطلوب اجتماعی در پیشبینی رضایت از زندگی و باور به جهان عادل در مشارکت کنندگان در برنامههای مؤسسات خیریه شهر تهران بود. روش: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود و از بین شرکت کنندگان زن و مرد فعال در برنامههای مؤسسات خیریه شهر تهران 240 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به پرسشنامههای هوش اخلاقی لنیک و کیل (2008)، همدلی جولیفی و فارینگتون (2006)، گرایشهای مطلوب اجتماعی کارلو، هاوسمان، کریستیانسن و راندال (2003)، باور به جهان عادل ساتون و داگلاس (2005) و رضایت از زندگی اندیکت (1993) پاسخ دادند. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج همبستگی نشان داد که بین باور به جهان عادل و رضایت از ندگی با هوش اخلاقی، همدلی و گرایش های مطلوب اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین باور به جهان عادل با ابعاد هوش اخلاقی (بعد مسئولیت پذیری، دلسوزی و بخشش) و ابعاد گرایش های مطلوب اجتماعی رابطه معناداری به دست آمد؛ ولی بین باور به جهان عادل با ابعاد همدلی و بین رضایت از زندگی و ابعاد هوش اخلاقی (بعد درستکاری، مسئولیت پذیری، دلسوزی و بخشش) و ابعاد گرایش های مطلوب اجتماعی و ابعاد همدلی (بعد عاطفی-هیجانی و بعد شناختی) رابطه معناداری به دست آمد. همچنین هوش اخلاقی، همدلی و گرایش های مطلوب اجتماعی توانستند باور به جهان عادل و رضایت از زندگی را در شرکت کنندگان در برنامه موسسات خیریه پیشبینی کنند. نتیجهگیری: انجام رفتارهای منصفانه، همدلی، پذیرش دیگران و حقوق و مسئولیت ها از ویژگی های بارز افراد با هوش اخلاقی بالا و همدل است که مجموع این ویژگیها موجب احساس رضایت درونی در فرد و در نهایت رضایت از زندگی می شود.
Aim: The present study aimed to determine the roles of moral intelligence, empathy, and prosocial tendencies in predicting satisfaction with life and belief in a just world in participants in charitable programs in Tehran. Method: The study was descriptive and correlational and selected 240 male and female participants in charitable programs in Tehran using a convenience sampling method. The participants responded to the Moral Intelligence Questionnaire by Lenik and Kiel (2008), the Empathy Scale by Jolliffe and Farrington (2006), the Prosocial Tendencies Measure by Carlo, Hausmann, Christiansen, and Randall (2003), Belief in a Just World Scale by Adel Sutton and Douglas (2005), and the Satisfaction with Life Scale by Endicott (1993). We analyzed data using correlation coefficient and Multiple Regression. Results: The correlation results indicated that there were significant relationships between belief in a just world and satisfaction with life with moral intelligence, empathy, and prosocial tendencies. Furthermore, there were significant relationships between belief in a just world and moral intelligence dimensions (responsibility, compassion, and forgiveness) and dimensions of prosocial tendencies. Furthermore, there were significant relationships between belief in a just world with empathy dimensions, and also between satisfaction with life and moral intelligence dimensions (honesty, responsibility, compassion, and forgiveness), and dimensions of prosocial tendencies and empathy (emotional and cognitive dimensions). Furthermore, moral intelligence, empathy, and prosocial tendencies could predict belief in a just world and satisfaction with life in participants in charitable programs. Conclusion: Fair behaviors, empathy, acceptance of others, and rights and responsibilities were the prominent characteristics of people with high moral intelligence and empathy and all the characteristics caused a sense of inner satisfaction in them and ultimately the satisfaction with life.