Abstract:
ظهور ابتدایی پارهای از آیات قرآن در موارد متعدّد نشانگر آن است که حضرت موسی (ع) در دو مورد: 1) کشتن فرد قبطی؛ و 2) برخورد به ظاهر تحقیرآمیز با پیامبر الهی، برادر خود هارون (ع) به خشونتآمیزترین عمل ممکن دست زدهاست. این پژوهش که در روش گردآوری مطالب، کتابخانهای است و در نحوۀ استناد دادهها، از شیوۀ اسنادی پیروی میکند و در تجزیه و تحلیل مطالب، روش آن تحلیل محتوایی از نوع توصیفی تحلیلی میباشد. پاسخهای مربوط به عملکرد خشونتآمیز حضرت موسی (ع) را گردآوری، تحلیل و بررسی و نقد نموده و در دیدگاه برگزیده به این نتیجه دست یافتهاست که در مسألۀ قتل، فقط دو پاسخ به قصد دفاع از مظلوم خواه به صورت قتل غیر عمدی و یا قتل عمدی پاسخ موجه میباشند و در زمینه برخورد تحقیرآمیز تنها پاسخ موجه این است که حضرت موسی (ع) با این کار خود میخواست بهصورت عملی، عواقب سوء بتپرستى را به نمایش بگذارد.
The initial appearance of some verses of the Qur'an in various cases indicates that Prophet Moses (PBUH) in two cases: 1) killing a Coptic person; And 2) the seemingly humiliating treatment of the divine prophet, his brother Aaron (PBUH), has committed the most violent act possible. The method of collecting the contents of is library research. In the way of citing the data, the method of documentation has been followed. In content analysis, the content analysis method of the descriptive-analytical type has been used. The answers related to the violent action of Prophet Moses (PBUH) have been collected, analyzed, examined, and criticized, and in the selected view, we have reached the conclusion that in the issue of murder, there are only two answers to defend the oppressed in the form of unintentional murder or premeditated murder is a justified answer, and in the context of humiliating treatment. the only justified answer is that Prophet Moses (PBUH) wanted to show the consequences of idolatry in a practical way.