Abstract:
ادعای دشمنی پیامبراکرم صلی الله علیه و اله سلم، امامعلی علیه السلام و سایر امامان علیهم السلام با ایرانیان، از جمله ایرادهای برخی از نویسندگان ضد دین، به پیشوایان دینی است. این نویسندگان که عموما دارای گرایشهای ناسیونالیستی افراطی و ضد اسلامی هستند، با طرح ادعای دشمنی پیامبرصلی الله علیه و اله و سلم ، امامعلی علیه السلام و دیگر ائمه شیعه علیهم السلام با ایرانیان، تلاش کردهاند چهره انسانی و اسلامی این شخصیتهای بزرگ را تخریب کنند. اینان مدعیاند پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و امامعلی علیه السلام همواره در مسیر دشمنی با ایرانیان حرکت کردهاند، مخصوصا امامعلی علیه السلام که در جریان فتوحات به خلفا کمک کرده و در زمان حکومتش نیز به غارت در ایران و سرکوب و قتل ایرانیان پرداخته است. همچنین دیگر سایر امامان شیعه، ازجمله امامحسین علیه السلام نیز دشمن ایرانیان بودهاند! توجه به منابع تاریخی و دیدگاه نویسندگان منصف نشان میدهد، نه تنها هیچ خصومت و دشمنی میان رسولخدا صلی الله علیه و اله و سلم، امامعلی علیه السلام و سایر امامان با ایرانیان وجود نداشته، بلکه پیشوایان دینی بارها از ایرانیان قدردانی کرده و بر رعایت عدالت نسبت به آنان تاکید داشتهاند و در سیره عملی خویش نشان دادهاند که با ایرانیان هیچ ضدیتی نداشتهاند.
Machine summary:
تیغ تیز حملات این دسته از افراد، متوجه امامعلی ( است که چرا وی خلفا را در جریان فتوحات یاری و با آنان همفکری کرده است؟ اینان مدعیاند علی در زمان حکومتش نیز با جامعه ایرانی برخورد شایستهای نداشته و در موارد متعددی افرادی را به منظور قتل و سرکوب ایرانیان به این منطقه فرستاده است و در ضمن، برای اداره ایران از افراد بدنام و خونریزی چون زیادبنابیه و اشعثبنقیس بهره برده است».
بدیهی است نفرین برای پاره شدن مُلک و یا به اتمام رسیدن پادشاهی کسی، لزوما به معنای دشمنی با مردم کشور دیگر نیست؛ ضمن اینکه توجه به سیاستهای خسروپرویز نسبت به ایرانیان، نشان میدهد این نفرین، چندان بیجا هم نبوده است؛ چرا که عموم منابع، بر این امر تاکید دارند که خسرو پرویز نه تنها به نامه پیامبر(، بیتوجه بوده و جسارت ورزیده، بلکه به مردم کشور خودش هم رحم و عطوفتی نداشته است.
بر اساس آنچه گفته شد، امامعلی( فردی قومگرا و ضدایرانی نبوده؛ اما سوالی که در اینجا مطرح است، اینکه چرا آن حضرت به خلفا برای حمله به ایران مشورت داده و چرا به زوال شوکت ایرانیان اشاره کرده است؟ به این نکتۀ کلی باید اشاره کرد که حضرتعلی( هرجا و هر زمان که حضور خویش را به نفع اسلام و مسلمانان میدیده، از یاری رساندن به دین خودداری نمیکرده است.
دربارۀ مأموریت زیادبنابیه نیز به فارس باید توجه شود که طبری ذیل حوادث سال 39 هجری به روایتی اشاره کرده که بر اساس آن، زیادبنابیه، به عنوان فرستاده امامعلی( به فارس و کرمان، موفق شده با زیرکی و بدون جنگ و خونریزی، مردم این مناطق را ـ که از پرداخت خراج خودداری کرده بودند ـ به زیر فرمان آورد (طبری، 1387، ج5، ص137).